Ny bog: Gør projektgruppen lærerig og produktiv for alle

Professor Eva Bendix Petersen og ph.d.-studerende Kasper Anthon Sørensen har skrevet en ny bog om at arbejde i projektgrupper. Bogen hedder ’Projektgruppen – hvordan gør vi?’.
Projektgruppen - bog

Den gode projektgruppe er mere end blot et spørgsmål om god kemi og om at fungere godt socialt. Projektarbejdet kan også ses som et professionelt samarbejde, og det er netop den synsvinkel, der er udgangspunktet for den nye bog ’Projektgruppen – hvordan gør vi?’, som er skrevet af professor Eva Bendix Petersen og ph.d.-studerende Kasper Anthon Sørensen fra Roskilde Universitet. Bogen er udgivet af forlaget Samfundslitteratur.

Bogens fokus ligger i højere grad på handlinger frem for personligheder, hvilket vil sige, hvad de studerende kan gøre for, at gruppearbejdet bliver lærerigt og produktivt for alle – uanset hvem man er i gruppe med.

’Projektgruppen – hvordan gør vi?’ er primært skrevet til universitetsstuderende, som skal arbejde i grupper om et projekt over kortere eller længere perioder, men den kan også bruges af studerende og undervisere på andre uddannelsesniveauer.

”Projektarbejde i grupper bliver brugt på de fleste universiteter og videregående uddannelser i dag, men det er ikke altid, de studerende bliver klædt på til det. Det tages for givet, at vi som voksne mennesker godt ved, hvordan man arbejder sammen og når i mål med sine projekter. Men i praksis oplever mange studerende stor forvirring og sommetider også ufrugtbare konflikter, hvor samarbejdet kokser, og det faglige resultat bliver derefter. Vi håber, at vores bog kan være en støtte til studerende og undervisere, så alle medlemmer af en projektgruppe oplever projektarbejdet som lærerigt og produktivt,” siger ph.d.-studerende Kasper Anthon Sørensen.

I bogen præsenterer forfatterne argumenterne for gruppe- og projektarbejdet, ligesom læseren får konkrete værktøjer til at facilitere produktive gruppemøder og styre projektet.
”Der er ikke tale om nogen mirakelkur, men vi mener, at mange af de typiske problemer i grupper med dominerende eller mindre bidragende gruppemedlemmer kan løses gennem en højere grad af struktureret arbejde, ved fx at gruppen arbejder med en facilitator-rolle til møderne. Og så er samarbejde med andre mennesker ikke noget, der bare kommer naturligt, det er noget, vi skal øve os på igen og igen med forskellige mennesker. Og selvom det kan være frustrerende, så ved vi, at læringspotentialet er stort i gruppeprojekter,” siger Kasper Anthon Sørensen.

Bogen omhandler blandt andet følgende temaer:

• - Problemorienteret projektlæring (PPL): Hvad er rationalerne bag, og hvad forventes der af den studerende?
  • - Gruppearbejdets læringsteori: Hvorfor egentlig arbejde i grupper?
  • - Facilitering: Et centralt værktøj til at styre gruppens møder.
  • - Projektstyring: Et centralt værktøj til at planlægge projektet og aflevere til tiden.
  • - Konflikter i samarbejdet: Hvad kan man gøre, og hvem kan hjælpe?
  • - Gruppeeksamen.

De seneste snart 50 år har Roskilde Universitet udviklet problemorienteret projektlæring (PPL), og dermed er universitetet forbundet til en række andre danske og internationale universiteter, som også arbejder med forskellige varianter af problembaseret pædagogik.

Roskilde Universitet uddeler et eksemplar af bogen til alle nye bachelorstuderende de næste tre år, som led i en indsats for at styrke den fælles viden om projekt- og gruppearbejdet.