Ny bevilling fra Innovationsfonden skal gøre vandlopper til fiskeopdræt til en god forretning

Med en bevilling på 1,5 mio. kr. støtter Innovationsfonden et nyt projekt på Roskilde Universitet, der skal afdække det økonomiske potentiale ved brug af en specifik vandloppeart som foderkilde i fiskeopdræt.
Vandloppe
Forskergruppe fra RUC har for nyligt identificeret en særlig hårdfør type af vandlopper.

Med udgangspunkt i nye videnskabelige resultater skal et innovationsprojektet nu afdække, hvordan storskala produktion af vandlopper kan gøres til en bæredygtig forretning for både en dansk producent og fiskeopdrættere verden over.

Det er lektor Per Meyer Jepsen og professor Benni Winding Hansen fra Roskilde Universitet, som nu igangsætter projektet, der har modtaget 1,5 mio. i støtte fra Innovationsfondens Innoexplorer-program.

Formålet med projektet er at sikre en stabil forsyning af vandlopper til fiskeopdrætterne, så de får adgang til billigt foder, der har en optimal biokemisk profil, der kan sikre fiskelarvers overlevelse og vækst.

På verdensplan er fiskeriet i havet stagneret, og i dag stammer cirka 50% af det samlede udbytte af fisk fra opdræt. Opdrættet fisk er samtidigt den hastigst voksende kilde til protein inden for fødevaresektoren, og set i lyset af et stigende befolkningstal har industriel produktion af fisk et stort vækstpotentiale.

Afgørende nyt

Forskergruppen fra RUC har 15 års erfaring på feltet og har for nyligt identificeret en særlig hårdfør type af vandlopper, der i modsætning til andre arter kan produceres og opskaleres ved hjælp af et billigt og let tilgængelig kunstigt foder. Det er afgørende nyt, for med kunstigt foder er det muligt at producere vandlopperne uden samtidigt at skulle dyrke deres naturlige fødekilde mikroalger, som er sårbare og tidskrævende at producere industrielt.

Lektor Per Meyer Jepsen og professor Benni Winding Hansen
Lektor Per Meyer Jepsen og professor Benni Winding Hansen.

Fakta om vandlopper

Vandlopper (millimeterstore krebsdyr) indgår i alle fødekæder i både ferskvand og saltvand. Vandlopper og deres larver, der indeholder omega 3-fedtsyrer, er hovedfødekilden for stort set alle fiskelarver i verden. Når det kun er en lille del af verdens fiskearter, man i dag opdrætter til konsumfisk, skyldes det i høj grad, at de fleste fisk ikke kan opdrættes uden adgang til vandlopper.

I dag spiller vandlopper dog kun en forsvindende lille rolle i fiskeopdræt. Som foderemner bruger industrien typisk de to organismer hjuldyr og saltsøkrebs, der er lette at anvende i produktion af fisk men fattige på omega-3- og 6-fedtsyrer. Det har negative konsekvenser for fiskenes overlevelse, udvikling og i sidste ende også for omkostningerne i produktionen.

Nye forskningsresultater fra RUCs laboratorier viser, at enkelte tropiske arter af vandlopper har en unik evne til at opgradere simple fedtsyrer til store mængder af langkædede omega 3- og 6-fedtsyrer alene på en kost af billigt industrielt foder. Ved at satse på denne hårdføre vandloppeart i industriel produktion, er det ambitionen at kunne fremavle ét produkt af levende foder, der kan anvendes af fiskeopdrættere i spektret fra saltvand til brakvand.