Medieforskere: Socialdemokratiet og klima/miljø topper dagsordenen i valgkampens slutspurt

Med under en uge til valget har Socialdemokratiet vind i sejlene, men Venstres Lars Løkke Rasmussen er stadig den mest omtalte partileder.
Valggrafik 3. juni 2019
Det var i dagene omkring Europa-Parlamentsvalget, at klima og miljø for alvor overhalede flygtninge og indvandrere som mest omtalte emne. Data: Infomedia

Med tre dage til folketingsvalget nærmer valgkampen sig sin afslutning.

Målt i dagene efter Europa-Parlamentsvalget den 26. maj ligger Socialdemokratiet i topppen med 19 procent af al medieomtale. Det skal dog ses i forhold til, at Venstres Lars Løkke Rasmusen er den partileder, der får mest omtale. Hvor Mette Frederiksen får 19 procent af omtalen, får Lars Løkke Rasmussen nemlig hele 31 procent omtale.

"Selvom Lars Løkke Rasmussen er den af partilederne, der får mest omtale, ser det anderledes ud med omtale i forhold til partier. Her er det Socialdemokratiet, der ligger i front. Det kan skyldes, at Socialdemokratiet som helhed er bedre til at opnå omtale end Venstre, der her ligger på en andenplads og med Dansk Folkeparti på tredjepladsen. Ser vi på resten af partierne, er det overraskende, at SF nu får mere omtale end Radikale Venstre, da det i det meste af resten af valgkampen har været omvendt. Men dette skyldes nok Karsten Hønge-sagen," siger professor (mso) Mark Blach-Ørsten fra Journalistik på Roskilde Universitet med henvisning til sagen, hvor SFs Karsten Hønge takkede nej til den plads i Europa-Parlamentet, som han lige var blevet valgt til.

Hvor valgkampen startede med i høj grad at handle om flygtninge og indvandrere, så har den i slutfasen udviklet sig til at handle mere om klima og miljø. I starten af valgkampen stod flygtninge og indvandrere for op mod 20 procent af omtalen. I dagene efter Europa-Parlamentsvalget er flygtningedebatten skrumpet til 9 procent. Klima og miljø fylder til gengæld over 25 procent af omtalen i de danske medier.

"Det kunne tyde på, at Folketingsvalget, ligesom Europa-Parlamentsvalget, kommer til at blive et klimavalg. Vi ved, at klimaet står højt på vælgernes liste over vigtige emner over alt i Europa, og derfor bliver det også spændende at se, om de partier, der har formået at gøre klimaet til et emne i valgkampen, omsætter det til et godt valg," siger Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor og ph.d.-stipendiat på Journalistik på Roskilde Universitet.

Om valganalysen

Professor (mso) Mark Blach-Ørsten og studielektor og ph.d.-stipendiat Mads Kæmsgaard Eberholst fra Journalistik på Roskilde Universitet undersøger hver dag dækningen af folketingsvalgkampen 2019 i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier. Dette sker i samarbejde med programmet Detektor på DR og med assistance i relation til indsamlingen af medieindhold fra Infomedia.

Projektet løber frem til valgets afholdelse den 5. juni. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.