Markant stigning i kvote 2-ansøgninger til Roskilde Universitet

Betydeligt flere har søgt ind på RUC via kvote 2 i år sammenlignet med 2022.
Nye RUC-studerende går mod universitetet

Roskilde Universitet har i år modtaget 988 første prioritetsansøgninger til kvote 2. Det svarer til en relativ stigning på 33 procent i forhold til sidste år. RUC er dermed det danske universitet med den største relative fremgang fulgt af IT-Universitetet med 26 procent og Copenhagen Business School med 25 procent.

LÆS OGSÅ: Flere har søgt ind på RUC's kandidatuddannelser

Tallene nærmer sig dermed niveauet før pandemien, og udviklingen skal ses i lyset af, at søgningen særligt sidste år faldt en del efter årene med covid-19.

”Vi er glade for, at vi i år har modtaget flere kvote 2-ansøgninger. Det er positivt, at flere har fået øjnene op for vores uddannelser, efter vi har gennemført en omfattende kandidatreform i 2022, og at søgemønstrene er ved at normalisere sig efter nogle specielle år påvirket af pandemien,” siger Hanne Leth Andersen, rektor på Roskilde Universitet.

I alt har 51.944 valgt at søge ind på en videregående uddannelse, inden ansøgningsfristen udløb den 15. marts. Samlet set er det en lille stigning i forhold til 2022.

Mere information

For yderligere information kontakt presse- og kommunikationsrådgiver Martin Ellermann på 2883 0900 eller ellermann@ruc.dk.