Luftforurening og trafikstøj øger risikoen for infertilitet

Dansk studie fra Roskilde Universitet afslører en klar sammenhæng mellem luftforurening, vejstøj og risikoen for infertilitet.
Mette Sørensen
Professor og miljøforsker Mette Sørensen fra Roskilde Universitet står i spidsen for nyt omfangsrigt studie. Studiet viser bl.a., at vejstøj kan have en negativ effekt på fertiliteten hos kvinder over 35 år. Pressefoto.

En undersøgelse ledet af miljøforsker Mette Sørensen fra Roskilde Universitet har som en af de første i verden kortlagt sammenhængen mellem luftforurening, vejstøj og risikoen for infertilitet. Med mere end 900.000 deltagere er studiet det største af sin slags til dato og bidrager med ny og vigtig viden inden for området.

Luftforurening og mandlig infertilitet

Forskerne finder, at luftforurening, målt som koncentrationen af partikler i luften, har en signifikant sammenhæng med mandlig infertilitet. Studiet viser, at for hver gang luftforureningen stiger med 5 mikrogram partikler per m³, øges risikoen for mandlig infertilitet med hele 44 pct. Forskerne har dog ikke fundet en tilsvarende sammenhæng mellem luftforurening og kvindelig infertilitet.

Teorien er, at luftforurening kan have en direkte toksisk effekt på sædceller og dermed forringe den reproduktive evne hos mænd.

Trafikstøj og kvindelig infertilitet

Studiet viser også, at vejstøj kan have en negativ effekt på fertiliteten hos kvinder over 35 år. Risikoen for infertilitet hos denne gruppe stiger med 13 pct. for hver gang vejstøjen stiger med 10 decibel. Forskerne antager, at vejstøj kan føre til øget stress og forringet søvn, hvilket kan påvirke kvinders evne til at blive gravide. For kvinder under 35 år fandt forskerne ingen klar sammenhæng. Forskernes resultater tyder også på, at vejstøj muligvis kan påvirke fertiliteten hos mænd, men her er resultaterne ikke så entydige som for kvinder.

Omfangsrigt datagrundlag

Undersøgelsen er baseret på data fra over 525.000 mænd og 377.000 kvinder i alderen 30-45 år, som boede i Danmark mellem 2000 og 2017. Alle personer i undersøgelsen boede sammen med en partner og havde enten ingen eller kun ét barn. Dermed havde forskerne sammensat en studiepopulation, hvor deltagerne med høj sandsynlighed forsøgte at blive gravide i løbet af studieperioden. Ved hjælp af avancerede matematiske modeller har forskerne beregnet niveauerne af både vejstøj og luftforurening ved deltagernes hjemmeadresser og sammenholdt disse med infertilitetsdiagnoser baseret på data fra landets fertilitetsklinikker. I alle undersøgelsens resultater er der taget højde for forskelle i deltagernes uddannelse og indkomst.

Opsigtsvækkende fund

Studiet markerer en milepæl inden for forskning i miljøfaktorer og reproduktiv sundhed.

”Vores fund er opsigtsvækkende, fordi de viser en sammenhæng mellem miljøfaktorer og infertilitet, som vi tidligere kun har haft mistanke om. Næste skridt bliver at undersøge, om trafikstøj og luftforurening forringer chancen for, at fertilitetsbehandling fører til graviditet," siger adjungeret professor ved Roskilde Universitet Mette Sørensen.

Bag studiet står udover Mette Sørensen forskere fra Kræftens Bekæmpelse (seniorforsker Allan Jensen, seniorforsker Aslak Harbo Poulsen og professor Ole Raaschou-Nielsen), overlæge og leder af fertilitetsklinikken på Herlev Hospital, Bugge Nøhr, samt forskere fra Aarhus Universitet (adjunkt Jibran Khan, professor Matthias Ketzel og professor Jørgen Brandt).

Læs den videnskabelige artikel i British Medical Journal (BMJ)

Mere information:

For yderligere information kontakt:

• Adjungeret professor Mette Sørensen, Institut for Naturvidenskab og Miljø, Roskilde Universitet, e-mail: metsor@ruc.dk
  • Pressekonsulent Camilla Buchardt, e-mail: camilbu@ruc.dk