Litteraturprofessor fra RUC er valgt ind i Videnskabernes Selskab

Professor Lasse Horne Kjældgaard fra RUC er et af de 10 nye medlemmer, der er blevet valgt ind i Videnskabernes Selskab.
Lasse Horne
Professor Lasse Horne Kjældgaard er en af seks danske forskere, der bliver medlem af Videnskabernes Selskab i år. Foto: Eva Lykke Jørgensen, RUC Kommunikation & Presse

Videnskabernes Selskab er et dansk videnskabsakademi, der blev stiftet i 1742 for at fremme videnskab og teknologi, og tidligere berømte medlemmer i Videnskabernes Selskab er bl.a. Albert Einstein, Charles Darwin og Niels Bohr. Nu er RUC’s Lasse Horne Kjældgaard trådt ind som nyt medlem.

"Det er en stor ære at blive valgt ind i Videnskabernes Selskab - og samtidig lidt ærefrygtindgydende. Jeg glæder mig meget til at få udvidet min viden om andre fag og forskningsområder. Og så ser jeg frem til at deltage i det fælles arbejde for at fremme vilkårene for videnskaben og for dens menneskelige grundkilder: undren, nysgerrighed og kritisk sans,” siger han.

Hvert år vælges der en håndfuld fremtrædende forskere ind i Videnskabernes Selskab – i år er der tale om seks danske forskere og fire udenlandske forskere.

Lasse Horne Kjældgaard er professor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet og forsker i dansk litteratur og kultur. Han har blandt andet skrevet doktorafhandlingen og den efterfølgende bog 'Meningen med velfærdsstaten’.