| Nyhed

Leder: Skraldespanden siger »tak!«

RUC’s kommunikationsuddannelse fejrer 40 års jubilæum i år. Det fejres med et friskt udvalg af aktuel kommunikationsforskning i et temanummer af Rubrik - som ledsages af denne leder af Roskilde Universitets prorektor Peter Kjær.
Peter Kjær
Peter Kjær er prorektor og ansvarlig for forskning på RUC.


Jeg er fascineret af kommunikerende skraldespande.

I det offentlige rum bombarderes vi konstant af budskaber. De fleste giver mening i en eller anden forstand: Reklamer, der vil sælge, skilte, der vil advare, og kunst, der vil udfordre. Ja, selv såkaldte ’facere’, der på gader og pladser søger øjenkontakt for derefter at bede om en »gratis underskrift« giver mening.

Men af en eller anden grund bliver jeg dybt irriteret over skraldespande med påskriften ’TAK’, når jeg kommer gående med min burgerbakke i fastfood-restauranten. Jeg ved ikke, om det, der irriterer, er selve ordet ’TAK’, som jeg ser, før jeg har tømt bakken, eller om det er det implicitte vrisne »UTAK!« til den, der ikke benytter spanden. Eller fordi der er tale om en underlig mekanisk venlighed. Som et smilende klovneansigt i et vinterlukket Tivoli. En smule uhyggeligt.

Der er næppe nogen redning i sigte, men der er enkelte redningskranse 

Skraldespanden er et eksempel på det overkommunikerende samfund. Et samfund, hvor vi drukner i tegn, budskaber, intentioner, invitationer og muligheder. Hvor der både er for mange adspredelser - og for meget, der beder om at blive taget alvorligt. De fleste kender både suget efter de første morgenmails, nyhedsoverblikket på nettet, og de friske opdateringer på Facebook. Og trætheden og svimmelheden efter endnu en overkommunikeret dag.

Der er næppe nogen redning i sigte, men der er enkelte redningskranse. Kommunikationsforskningen er en sådan redningskrans, som kan tilføre os en vis modstandskraft og orienteringsevne.

Kommunikationsforskningen hjælper os med at forstå kommunikationsstrømmens nye aktører, platforme, og meningssystemer. Hvem er de nye magtfulde aktører? Hvorfor er den offentlige kommunikation så polariseret? Hvordan skaber mediebrugerne mening i en kaotisk virkelighed?

Kommunikationsforskningen sorterer også i teknikker, strategier og løsningsmodeller. Kan systematisk dialog med afsæt i patienternes egne erfaringer forbedre behandlingsplanlægningen i sundhedsvæsenet? Kan mobil-apps være med til at styrke den demokratiske proces? Kan politikere lære noget af debatter på de sociale medier?

Kommunikationsforskningen stiller skarpt på kommunikationens veje og vildveje. Men den kan også få os til at undres over, at kommunikation overhovedet er muligt. Nogen gange sker miraklet: Præsident Obama synger ’Amazing Grace’ i en kirke i Atlanta, og her sidder man og forstår “det” foran en computerskærm i Roskilde, mellem to møder.

RUC’s kommunikationsuddannelse fejrer 40 års jubilæum i år. Det fejrer vi med et friskt udvalg af aktuel kommunikationsforskning. God læselyst og god modstandskraft! Denne tekst siger »TAK«   

 

Læs artiklerne i Rubriks temanummer om kommunikation