| Tæt på videnskaben

Klumme: Nysgerrighed

DYDER: Jesper T. Troelsen skriver om nysgerrighed. Han bor i Holbæk og er professor i medicinalbiologi på Roskilde Universitet.
Jesper Troelsen
Jesper Troelsen er professor i medicinalbiologi på Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet. Foto: Uffe Weng

Klummen blev bragt i Nordvestnyt den 16. juni 2018. Nordvestnyt har bedt en række personer bosat i Holbæk Kommune om at skrive en klumme om en egenskab, de anser for at være en dyd.

Da jeg var barn, var en af mine bedste oplevelser at vende en stor sten eller et stykke rådnet træ og se det mylder af liv, der kriblede frem.

Der var bænkebidere, skolopendre, tusindben, skovsnegle, løbebiller, rovbiller, blodmider, ørentviste og måske endda en stålorm.

I starten var jeg hunderæd for de små monstre.

Senere, da jeg blev modigere og havde fanget et par stykker af dem, løb jeg ind til børnehavelærerinden og spurgte om deres navne.

Hvorfor var det så fantastisk? Jeg tror, at den fantastiske følelse opstod, fordi jeg fik tilfredsstillet min nysgerrighed og lærte noget om de små kryb, der gemmer sig alle vegne i vores natur.

Vi tænker måske ikke over det, men nysgerrighed er en grundlæggende egenskab eller dyd hos mennesket.

Nysgerrighed er ikke begrænset til mennesket.

Dyr er også nysgerrige.

Hunde-og katteejere kan berette om sjove historier om vores nysgerrige kæledyr.

Vi mennesker er bare ekstremt nysgerrige, så nysgerrige, at nysgerrigheden styrer vores handlinger og udvikling.

Når vi bliver voksne, er nysgerrighed en væsentlig grund til, at vi får en uddannelse og senere forhåbentligt et job, som vi brænder for.

Selv er jeg ansat til at være nysgerrig. Som forsker og underviser i de mindste bestanddele i vores krop er mit job hele tiden at udfordre min og de studerendes nysgerrighed og prøve at finde hoved og hale i det virvar af proteiner, gener og celler, der afgør, om vi er raske eller bliver syge, eller hvordan vi ser ud.

Hvorfor har nogle blå øjne? Hvorfor kan nogen ikke drikke mælk? Hvorfor får man kræft? Det er spørgsmål, som jeg har udfordret min nysgerrighed med.

Forskning giver ikke mening, hvis man ikke er nysgerrig. Videnskab er systematiseret nysgerrighed, og forskere arbejder i årevis på at finde svar på deres nysgerrige spørgsmål.

Udfordrer man ikke sin nysgerrighed jævnligt, så bliver den mindre med årene.

En af de bedste måder at bevare sin nysgerrighed på er at være sammen med børn og blive smittet af deres umiddelbare nysgerrighed. Børnene spørger og prøver man at svare på deres ofte » irriterende « svære spørgsmål, så bliver man måske selv nysgerrig. For med nysgerrigheden følger ofte spørgsmålet og derefter forklaringen. Derfor er nysgerrigheden også et af de mest effektive redskaber, når man skal lære noget nyt.

De bedste læremestre, jeg selv har haft, har vakt min egen nysgerrighed ved at åbne et lille vindue af opmærksomhed, hvor viden kan blive suget ind.

Hvis du gerne vil udvikle dig, så brug din nysgerrighed.

Rejs til fremmede lande.

Start på en uddannelse.

Tag til Holbæk Havn og se på træskibe. Skift selv skærmen på din mobiltelefon.

Eller prøv at finde ud af, hvad det er for et menneske, du lige har mødt.

Hvis du kommer forbi Holbæk Naturskole, så vend en sten og se hvad der gemmer sig under den.

Nysgerrighed er en nøgle til oplevelser og et spændende liv.

nye prikker 27.06