Klimaforandringer gør din chokolade dyrere

Klimaforandringer, uhensigtsmæssige dyrkningsmetoder og samfundsmæssige udfordringer er vigtige årsager til den nuværende krise for kakaoproduktionen, som medfører højere priser på chokolade, ifølge forsker fra Roskilde Universitet.
Chokolade

Ghana er en af verdens største kakaoproducenter. I et nyt forskningsprojekt har
lektor i internationale udviklingsstudier Mette Fog Olwig undersøgt vilkårene for kakaoproduktionen i det vestafrikanske land som del af et dansk-ghanesisk forskningssamarbejde.

Forskerne har lavet et omfattende studie, der viser, at klimaforandringer kombineret med uhensigtsmæssige dyrkningsmetoder – samt sociale og økonomiske hindringer for at introducere nye grønne metoder – er væsentlige faktorer bag krisen, der truer verdens kakaoproduktion.

”Det er ikke naturligt, at træerne står i direkte sol, som ofte er tilfældet nu. Kakaotræer kommer fra Sydamerikas regnskove, hvor de oprindeligt stod i skygge. Problemet er, at man skal bruge mere gødning og dyre kemikalier, når de gror direkte i solen, og klimaforandringerne betyder mere varme og tørke, som ikke er optimalt for væksten,” forklarer Mette Fog Olwig.

Studiet har resulteret i bogen Agroforestry as Climate Change Adaptation: The Case of Cocoa Farming in Ghana, der undersøger mulighederne for at gå tilbage til mere oprindelige dyrkningsmetoder, hvor man benytter såkaldte skyggetræer til at skabe en mere bæredygtig dyrkning.

”Men det er ikke alle skyggetræer, der har en positiv effekt på kakao. Det er meget mere komplekst end blot at plante nogle træer. Man skal bruge tid og ressourcer på at lære bønderne om de mest hensigtsmæssige skyggetræer,” forklarer Mette Fog Olwig.

Guldminer konkurrerer med kakaotræer

Hun understreger, at der, uanset hvad man gør, vil være steder i Ghana, hvor der sandsynligvis ikke kan dyrkes kakao i fremtiden på grund af klimaforandringerne, da kakaotræet er meget sårbart over for ændringer i miljøet. Samtidig overtager guldminer mere og mere af den jord, der er blevet brugt til kakaoproduktion. Derudover peger RUC-lektoren på flere andre problemer, som kan være med til at hæmme høsten og gøre chokolade dyrere.

”Mange kakaobønder befinder sig i en svær position, hvor de ikke har ressourcer eller tid til at vente på, at skyggetræerne vokser sig store. Et særligt problem i denne forbindelse er, at bønderne ofte ikke har rettigheder til deres jord og træer, hvilket gør det svært for dem at foretage langsigtede investeringer,” siger hun.

Hun tilføjer, at der også er et andet problem, idet de fleste af de eksisterende kakaobønderne er ved at være oppe i årene. Det er en udfordring, fordi mange unge i Ghana ikke længere har lyst til at være kakaobønder i en tid, hvor produktionen er så usikker.

”Det er vigtigt, at vi forstår bøndernes perspektiver. Der er mange hensyn at tage – både til menneskene og miljøet. Hvis vi gerne vil have chokolade i fremtiden, bliver vi nødt til at investere i at forstå de lokale behov – herunder hvordan træer, planter og mennesker spiller sammen,” konkluderer Mette Fog Olwig.

Kort om bogen

• Agroforestry as Climate Change Adaptation: The Case of Cocoa Farming in Ghana er et tværfagligt studie af kakaoproduktionen i Ghana.

• Bogen er redigeret af Mette Fog Olwig sammen med Aske Skovmand Bosselmann, Københavns Universitet, og Kwadwo Owusu, University of Ghana.

• Du kan læse bogen online her (open access).

Foto: Mette Fog Olwig