Hvordan reagerer kroppen på sult?

Kroppen reagerer forskelligt på kortvarig og langvarig sult. Hungersnød rammer børn og fostre særligt hårdt.
Louise Dalgaard 2 - portræt
Professor Louise Torp Dalgaard. Foto: Eva Lykke Jørgensen, RUC Kommunikation & Presse

Denne artikel er udgivet som en del af 'Forskerne formidler' på videnskab.dk den 2. juli 2024. Det er en platform, hvor forskerne selv formidler, og i dette tilfælde er forfatteren professor Louise Torp Dalgaard fra Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet.

Verden over, særligt i krigs- og konfliktområder som Gaza og Sydsudan, er der børn, kvinder og mænd, der får alt for lidt mad.

Men hvad sker der egentlig på den korte og lange bane med kroppen ved langvarig faste eller hungersnød? Hvad er langtidseffekterne for børn, hvis mødre ikke får nok mad under graviditeten?

Det ved vi faktisk en hel del om. Vores viden stammer især fra forskning baseret på historiske begivenheder med sultkatastrofer og hungersnød, eksempelvis Anden Verdenskrig.

Men sultestrejker og kontrollerede forsøg har også gjort os klogere på, hvordan vi mennesker reagerer på mangel på mad.

Jeg forsker i de cellulære og molekylære processer, der styrer, hvordan kroppen optager, lagrer og bruger energi.

Før jeg dykker ned i, hvad forskningen viser om hungersnød, skal vi forstå, hvordan kroppen håndterer mangel på mad på den korte og på den lange bane.

Kroppen har flere energilagre

Kroppen har heldigvis energidepoter, som vi kan tære på, hvis der ikke er nok mad til rådighed.

I hovedparten af menneskets historie har mad været en mangelvare, så de depoter har været helt essentielle for vores overlevelse.

Konkret oplagrer vores krop energi til senere brug i forskellige lagre:

• Fedt: Der er et langtidslager af fedt i depoter i underhuden, især omkring numse, lår og mave, omkring tarmene samt, ved overvægt, i leveren og andre væv.
  • Stivelse og protein: Vi har et mindre lager af stivelse i lever og skeletmusklerne, og kroppen kan også nedbryde musklernes protein og bruge det til energi.

Dét sker der i kroppen ved sult i kortere perioder

Ved kortvarigt stop for indtag af mad – det vil sige fra nogle timer til få dage – nedbryder kroppen først sine stivelsesdepoter i lever og skeletmuskler og laver det om til sukker.

Men når stivelsen er brugt op, går kroppen over til at nedbryde og forbrænde fedt (triglycerider) fra langtidslageret.

De fleste væv fungerer godt med at bruge fedtmolekyler (fedtsyrer) til at dække energibehovet, men hjernen vil helst forbrænde sukker.

Derfor begynder kroppen at producere sukker ud fra glycerol (fra fedtnedbrydning) og aminosyrer (fra protein-nedbrydning), så hjernen kan blive ved med at fungere. Det foregår mestendels i leveren.

Faste og sult

Man definerer typisk faste som værende et frivilligt ophør af fødeindtagelse i kortere perioder (udover den periode man sædvanligvis ville have mellem måltider), mens sult eller hunger opstår, når fasten er ufrivillig og længerevarende.

Men overgangen mellem faste og sult er ikke biologisk defineret, men afhænger af, hvorvidt ophøret med fødeindtagelsen er frivillig eller ej.

De biologiske processer og næringsstrømme i kroppen er de samme.