Forskningsformidlingspris og undervisningspris uddelt på Roskilde Universitet

Professor Jacob Dahl Rendtorff modtager Roskilde Universitets forskningsformidlingspris, mens lektorerne Lena Brogaard og Matias Thuen Jørgensen bliver hædret med universitetets undervisningspris.
Jacob Dahl Rendtorff modtager forskningsformidlingspris 2022
Årets forskningsformidlingspris på Roskilde Universitet gik til professor Jacob Dahl Rendtorff (th.). Foto: Agnete Schlichtkrull

Roskilde Universitet delte priser ud ved jubilæumsårets årsfest.

Hvert år deler universitetet en forskningsformidlingspris ud til en forsker, der på levende og kreativ vis kommunikerer til den brede offentlighed, og i år går prisen til professor Jacob Dahl Rendtorff fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv.

Jacob Dahl Rendtorff bliver ofte brugt af medierne som ekspert i bl.a. virksomheders ansvar, etik og legitimitet.

I begrundelsen for årets pris bliver det fremhævet, at han tager afsæt i målgruppen og på den måde inddrager folk fra målgruppen, når det fx drejer sig om spørgsmål om store samfundsudfordringer. På den måde når han ud til bl.a. unge mennesker.

Jacob Dahl Rendtorff var desuden den mest bookede i Bestil en Forsker-ordningen under Forskningens Døgn. Det blev til 15 foredrag på landets skoler med titlen 'Det globale ansvar og FN’s Verdensmål' på kun fem dage.

Lena Brogaard og Matias Thuen Jørgensen modtager undervisningspris
Lektorerne Lena Brogaard og Matias Thuen Jørgensen modtog Roskilde Universitets undervisningspris ved universitetets årsfest. Foto: Agnete Schlichtkrull