Forskere: Sociale medier er valgkampens svar på en guldfisk

Partierne bruger i høj grad de sociale medier i den aktuelle valgkamp, men gennemslagskraften er kortvarig, viser analyse fra forskere på Roskilde Universitet.
Telefon
"I 2015 så vi, at mange partier og politikere - især partiledere og andre i partitoppene - overså de sociale medier. Det er bestemt ikke det billede, vi ser i år," siger Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor på Journalistik på Roskilde Universitet. Foto: Colourbox

Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen var syg, da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udskrev folketingsvalg den 7. maj 2019. Men selvom hun var syg, fik hendes video fra sygesengen en masse trafik på de sociale medier.

Mange danskere fulgte den socialdemokratiske formand, der fra køkkenet erklærede sig overrasket over at skulle føre valgkamp fra sygesengen. Men som meget andet indhold på de sociale medier i valgkampen mistede brugerne hurtigt interessen for den video.

Faktisk kan Roskilde Universitets valgovervågning vise, at de sociale medier er særdeles flygtige.

"Præcis som en guldfisk glemmer de sociale medier hurtigt. Analysen viser, at man på kort sigt kan opnå stor gennemslagskraft på de sociale medier, men også at de sociale mediers hukommelse er utrolig kort. Når partierne forsøger at sætte en dagsorden på de sociale medier, så dør det hurtigt ud igen," siger Mark Blach-Ørsten, professor (mso) på Journalistik på Roskilde Universitet.

Hvor Socialdemokratiet var hurtigt ude med den førnævnte video og derefter begyndte at tale om tilbagetrækning og pensionsmuligheder, overtog Alternativet tronen på de sociale medier et par dage efter med deres smeltende valgplakat af is. Men de blev hurtigt vippet af pinden, da Venstre begyndte at tale om skattestop, og det blev den dominerende samtale på Facebook, Twitter og Instagram.

Det betyder, at det er svært for partierne at holde fast i en eventuel føring i kampen om opmærksomheden på de sociale medier.

I forhold til at opnå gennemslagskraft så lader det dog også til, at partierne tager de sociale medier mere alvorligt i denne valgkamp, end de gjorde i 2015.

Om valganalysen
Professor (mso) Mark Blach-Ørsten og studielektor og ph.d.-studerende Mads Kæmsgaard Eberholst fra Journalistik på Roskilde Universitet undersøger hver dag dækningen af folketingsvalgkampen 2019 i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier. Dette sker i samarbejde med programmet Detektor på DR og med assistance i forhold til indsamlingen af medieindhold fra Infomedia.

Projektet løber frem til valgets afholdelse den 5. juni. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.