| Forskningsnyt

Etniske minoriteter er underrepræsenteret som nyhedskilder

Indvandrere og efterkommere i Danmark er et meget omdiskuteret emne i den politiske debat og har fyldt meget i nyhedsmedierne i flere år. Men det er ikke ensbetydende med, at etniske minoriteter selv bliver hørt i nyhedsmedierne, viser ny rapport fra Roskilde Universitet.
Interview Journalistik Stock photo
Lektor i journalistik Hanne Jørndrup har undersøgt nyhedsmediernes kildebrug. Foto: Colourbox

Andelen af minoritetskilder i de danske nyhedsmedier er faldet over de seneste fem år, viser den nye rapport ”Dem vi taler om” – etniske minoriteter i danske nyhedsmedier, som lektor i journalistik Hanne Jørndrup fra Center for Nyhedsforskning på Roskilde Universitet står bag. Rapporten er blevet til i samarbejde med foreningen Ansvarlig Presse.

Hanne Jørndrup har undersøgt nyhedsmediernes kildebrug, og en af rapportens hovedkonklusioner er, at etniske minoriteter statistisk set er underrepræsenteret i nyhedsbilledet i forhold til deres andel i befolkningen.

I 2016 udgør etniske minoriteter 12,3 procent af den danske befolkning, men de udgør kun fire procent af nyhedskilderne i de undersøgte medier. Underrepræsentationen er forøget siden seneste undersøgelse i 2011, hvor etniske minoriteter udgjorde ti procent af befolkningen og fem procent af nyhedskilderne.

”Denne undersøgelse viser, i tråd med andre undersøgelser, at medierne har en tendens til at overse marginaliserede grupper i nyhedsdækningen. Nyhedsmedierne kan til en vis grad forklare fraværet af minoritetskilder i nyhederne med et fravær af minoritetskilder blandt beslutningstagere. Nyhederne benytter overvejende kilder fra de mest magtfulde lag i samfundet blandt politikere, virksomhedsledere og organisationsfolk – og her er der meget få danskere med minoritetsbaggrund,” siger lektor Hanne Jørndrup.

Fastholdes i rollen som minoritetsborgere

De ikke-vestlige nyhedskilder skiller sig ud, for de optræder primært i historier inden for udlændingestof, religion og kriminalstof.

Selvom den største koncentration af minoritetskilder er at finde i udlændingestoffet, så er det i udbredt grad etniske danske majoritetskilder- oftest beslutningstagere, der optræder i de politiske historier knyttet til spørgsmål om udlændinge, indvandring og integration.

”Undersøgelsen viser også, at medierne aktivt medvirker til at fastholde etniske minoriteter i en rolle som minoritetsborgere. Minoritetskilder optræder næsten udelukkende i historier inden for særlige ’minoritetsemner’ som udlændinge-, religions- og kriminalitetsstoffet, og flere af disse historier er sat på dagsordenen af medierne selv. Groft sagt ser nyhedsmedierne kun minoriteter som potentielle kilder til historier, der problematiserer etniske minoriteter og medvirker på den måde aktivt til at ekskludere minoritetsdanskere fra majoritetssamfundet,” siger Hanne Jørndrup.

Undersøgelsen er baseret på i alt 2.966 nyhedskilder i 1.190 nyhedshistorier fra ni danske medier på udvalgte dage i de første 14 uger af 2016. Undersøgelsen inddrager indlandshistorier i BT, Ekstra Bladet, Politiken, Jyllands-Posten, Metroxpress, Fyens Stiftstidende, Nordjyske, DR (TV Avisen klokken 18.30 og 21.30) og TV2 (Nyhederne klokken 19.00 og 22.00).

Undersøgelsen er en opfølgning på en tilsvarende undersøgelse ’Nydanskere i nyhedsbilledet’ fra 2012, som foreningen Ansvarlig Presse også stod bag.

Mere information:

Læs hele rapporten på Ansvarlig Presses hjemmeside