| Tæt på videnskaben

COVID-19: Vi aner ikke, hvor mange der har naturlig immunitet

Derfor bør vi teste mange flere for antistoffer, skriver forskere. Tidligere smittede er lige så godt beskyttede som de vaccinerede og får os hen mod flokimmunitet.
Test for antistoffer i blodet
Vi bør teste meget mere for antistoffer i blodet for at få overblik over, hvor mange der egentlig har naturlig immunitet, lyder det fra forskerne bag denne artikel. (Foto: Trnava University via Unsplash)

Artiklen er oprindelig bragt på Videnskab.dk’s Forskerzonen, hvor forskerne selv formidler. Artiklen er bragt d. 12. december 2021.

Om du er vaccineret eller tidligere har haft corona kan stort set være det samme. I begge tilfælde har du nemlig dannet antistoffer, der binder til virussen og neutraliserer den.

Du er blevet immun.

Som vi især har set med den herskende Deltavariant – og lige nu ser med Omikron – er den immunitet dog ikke 100 procent, omend du bliver mindre syg (det vender vi tilbage til).

Vaccinerede og tidligere smittede er begge med til at få os tættere på den flokimmunitet, der er så vigtig for, at vi kan leve et normalt liv uden en masse restriktioner.

Alligevel tæller vi først og fremmest antallet af vaccinerede.

21 måneder efter, pandemien ramte Danmark, har vi stadig kun et sporadisk indblik i, hvor mange der har aktive antistoffer efter overstået infektion.

Hvorfor tæller vi ikke også dem? Hvorfor tester vi ikke meget mere for antistoffer i blodet? Både om man har antistoffer mod vaccinen, og om man har haft infektion?

Det undrer os – og med denne artikel vil vi slå til lyd for, at vi bør ændre den praksis.

Sådan opnås immunitet

Immunitet kan opnås efter eksponering for en virus eller dele af en virus (som ved nogle vacciner), hvor immunsystemet efter infektionen danner hukommelse mod virussen.

Ved infektion eller vaccination begynder kroppen at producere de antistoffer, der kan neutralisere virussen.

Nogen tid efter infektion vil niveauet af antistoffer falde, men kroppens B-celler husker virussen.

Som nævnt kan man godt blive smittet igen, men man bliver i de tilfælde typisk enten slet ikke syg eller ikke alvorligt syg.

Det skyldes netop, at kroppen 'husker' virussen, hvorfor B-cellerne hurtigt vil begynde produktionen af antistoffer mod virussen og derved effektivt fjerne den – oftest før man bliver syg.

Varighed af immunitet varierer fra sygdom til sygdom. Den kan være livslang, som for gul feber, eller kortvarig, som vi kender det for den almindelige forkølelse.

Hvordan ser varigheden ud for coronavirus?

Det ved vi om immunitet ved naturlig infektion

Mange studier har undersøgt varigheden af immunitet efter naturlig infektion med SARS-CoV-2 (se blandt andet her, her, her, her og her)

Et studie fra USA, som Sundhedsstyrelsen også henviser til, viser, at antistoffer og hukommelses-B-celler kunne måles i op til et år efter infektion. Disse resultater bekræftes af lignende studier, der også måler immun-respons mellem 9 til 11 måneder efter infektion.

Som nævnt falder niveauet af antistoffer efter en overstået infektion/vaccination. Når faren er forbi, er der nemlig ingen grund at producere flere antistoffer, men B-cellerne 'husker'.

Et studie har konkret fundet, at folk med overstået corona-infektion etablerede en stærk respons med langvarig immun-hukommelse efter virussen.

Generelt viser studier, at der overordnet set er en fin respons mod SARS-CoV-2-infektion, og at det er muligt at spore immunitet efterfølgende.

Det gælder også for de individer, der har haft et mildt sygdomsforløb, omend graden af immunitet oftest afhænger af graden af sygdomsforløbet.

Stor individuel variation i immunitet

Den observerede varighed af immunitet vil også være påvirket af, at vi simpelthen kun kan undersøge for den tid, SARS-CoV-2 har været her.

Det er derved svært at sige noget konkret om, hvor længe vi bibeholder vores immunitet i fremtiden.

Derudover er det vigtigt at påpege, at immunitet og dermed beskyttelsen, både efter naturlig infektion og vaccination, varierer meget. Det skyldes, at dit og mit immunsystem ikke er ens.

Ligeledes har de vira, man smittes med, også små forskelle (varianter). Endelig er der nogle varianter – formentlig Omikron – der kan være bedre til at omgå immuniteten end andre.

Risikoen for at blive smittet igen afhænger grundlæggende af: 1) graden af immunitet samt 2) graden af smitte, man udsættes for (mængden af viruspartikler og varigheden af kontakt med en smittet).

Det gælder for de fleste sygdomme og er ikke særligt for corona.

Barn med ansigtsmaske
Pandemien har foreløbig vist os, at børn generelt ikke bliver syge af corona, da de selv kan bekæmpe infektionen (med få, men vigtige undtagelser). Dermed træner de samtidig deres immunsystem. (Foto: Taylor Brandon via Unsplash)
Covid 19 immunitet
Her et overblik over, hvornår der er tale om god immunitet. (Grafik: Frederik Guy Hoff Sonne)