Center for Maritim og Marin Forskning fejrede åbning

Gæster fra en række aktører inden for det maritime felt var mødt op til åbning af Center for Maritim og Marin Forskning på Roskilde Universitet.
Åbning af Center for Maritim og Marin Forskning
Leder af Center for Maritim og Marin Forskning, lektor Line Reinhardt, præsenterer det nye center. Foto: Thomas Roslyng Olesen, Maritime Research Alliance

Center for Maritim og Marin Forskning er et nyere forskningscenter på Roskilde Universitet, og det blev fejret med et åbningsarrangement i august 2021.

Cirka 50 gæster var mødt op og repræsenterede blandt andet Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School, partnerskabet Maritime Research Alliance, Den Danske Maritime Fond, shippingvirksomhederne Maersk, Torm og Norden, det maritime klassificeringsselskab Lloyd’s Register, klyngeorganisationen for det maritime erhverv og logitistik MARLOG, non-profit innovations- og projektsamarbejdet ShippingLab, Erhvervshus Sjælland og Verdensnaturfonden.

Arrangementet, der havde det overordnede tema ’How can CO2 emissions and maritime pollution be reduced while avoiding engagement in a zero sum game?’, blev åbnet af Roskilde Universitets prorektor Peter Kjær og centerleder og lektor Line Reinhardt fra universitetets Institut for Mennesker og Teknologi.

Programmet bestod af oplæg fra forskellige aktører.

Vicedirektør for brancheorganisationen Danske Maritime Cecilie Lykkegaard holdt oplæg omkring muligheden for projektsamarbejde mellem studerende og organisationens medlemmer samt om organisationens involvering i programmet Maritime SDG Accelerator, hvor maritime virksomheder skal arbejde med at udvikle forretningsløsninger, der bidrager til en mere bæredygtig udvikling og også stiller virksomhederne stærkere i markedet.

Derefter fortalte vicedirektøren for Danske Havne Susanne Isaksen om brancheorganisationens initiativer inden for grøn omstilling og ønsket om samarbejde om fremtidige projekter, mens chefkonsulent Bo Larsen fra Danske Rederier fortalte om organisationens aktiviteter – blandt andet omkring nye brændstoffer.

Efterfølgende præsenterede lektor Kristian Syberg fra Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet det tværfaglige og tværinstitutionelle forskningscenter MarinePlastic, som forsker i plastikforurening i verdenshavene, og til sidst holdt chefkonsulent Rikke Fischer-Bogason fra konsulenthuset PlanMiljø Aps oplæg omkring projekter med fiskeriforeninger omkring bæredygtigt fiskeri.

”Det var et godt arrangement, som leverede et godt fundament for nye partnerskaber og projekter,” siger Center for Maritim og Marin Forsknings leder Line Reinhardt.