Ansøgertal - 1817 har søgt ind på RUC

Der er i år lidt færre unge, der har søgt ind på Roskilde Universitet. Det viser Uddannelses- og Forskningsministeriets opgørelse over ansøgertal.
studiemiljø
Studerende på Roskilde Universitet. Arkivfoto.

Roskilde Universitet har i år modtaget 1817 1. prioritetsansøgninger. Det viser tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, der i går offentliggjorde ansøgertallene for de enkelte uddannelsesinstitutioner.

Se oversigt over tallene på ministeriets hjemmeside

”Det er glædeligt, at der fortsat er rigtig mange, der vælger RUC som 1. prioritet. Her bliver man fagligt dygtig, ekspert i at samarbejde og lærer at tænke selvstændigt og kritisk. Det er der brug for i fremtidens samfund og på fremtidens arbejdspladser. RUC går så lidt tilbage i år, men det er typisk for krisetider, at flere vælger de traditionelle uddannelser,” siger rektor Hanne Leth Andersen.

”Nu ser vi frem til at byde alle nye studerende velkommen på campus i august, og på RUC har vi prioriteret, at så meget af undervisningen som overhovedet muligt - inden for myndighedernes rammer - afholdes på campus,” siger Hanne Leth Andersen.

Læs også: RUC prioriterer undervisning på campus

Opgørelsen over ansøgertal fordelt på bacheloruddannelser foreligger først senere.

Antal ansøgere med RUC som 1. prioritet:

2016: 1.893
2017: 1.835
2018: 1.943
2019:
2020: 1.817

Ændring 2019-20 (antal): 89 ansøgere
Ændring 2019-20 (procent): 4,7 procent

(Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet)