Årets æresalumne gør ligestilling konkret

Ligestillingsområdet bærer præg af meget debat og for lidt handling. Det mener Nina Groes, der modtager årets æresalumnepris fra Roskilde Universitet. Hun fremhæver RUC for at have formet hendes evner til at analysere og omsætte metoder til at skabe konkret forandring.
Æresalumne 2024

Nina Groes er iværksætter og står bl.a. bag foreningen Divérs og er tidligere direktør for Kvinfo. Nu modtager hun Roskilde Universitets æresalumnepris 2024.

Her fortæller hun om sin kamp for ligestilling og om sit syn på RUC og uddannelse.

Om Divérs og Boss Ladies

• Divérs er en nonprofit-organisation, der siden 2018 har udviklet og implementeret projekter, der skal skabe lighed, øge diversitet og social mobilitet. I samarbejde med arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutioner, kommuner og virksomheder skaber de projekter, der åbner fritidsinteresser, uddannelsesvalg og karriereveje for unge.

• Det landsdækkende projekt Boss Ladies skaber bedre vilkår for kvinder på de tekniske erhvervsuddannelser ved at øge optag, trivsel og gennemførsel. Projektet har bl.a. vundet en pris ved Danish Diversity Awards for arbejdet for at udfordre stereotyper og skabe kulturforandringer på erhvervsuddannelser og i mandsdominerede håndværkerfag.
Nina Groes

Fakta om Nina Groes

• Cand.scient.adm. fra Roskilde Universitet (2007)
  • Har læst Socialvidenskab og Forvaltning
  • Stifter af og direktør for nonprofit-organisationen Divérs og projektet Boss Ladies
  • Datter af sognepræst Laila Groes og barnebarn af tidligere socialdemokratisk minister og frontfigur i Dansk Kvindesamfund Lis Groes. Gift med Magnus Heunicke med hvem hun har to døtre.