Valgkamp og mediedækning: Tillid, troværdighed og magtfuldkommenhed fylder mere i valgkampen
Under valgkampen 2019 omtalte medierne ord som tillid og troværdighed 182 gange i sammenhæng med danske politikere. I dette års valgkamp er tallet mere end fordoblet (per 31. okt.) og ligger nu på 380. Det viser tal fra Roskilde Universitets valgbarometer.
Ifølge forskerne bag valgbarometeret er håndteringen af minksagen en af de mulige årsager til stigningen. Professor Mark Blach-Ørsten henviser til Hope-projektet fra Aarhus Universitet, som tidligere har vist et fald i tilliden til politikere som følge af sagen.
”At medieomtale af troværdighed i sammenhæng med politikere fylder mere i denne valgkamp kan skyldes flere ting,” siger Mark Blach-Ørsten. ”For det første blev valget jo udskrevet som følge af Det Radiale Venstres utilfredshed med regeringens måde at håndtere minksagen på. Og for det andet fordi oppositionen ved flere lejligheder har bragt sagen op som argument for et regeringsskifte.”
Men selvom medieomtale af troværdighed og magtfuldkommenhed fylder mere i år, så understreger forskerne bag valgbarometeret, at emnet langt fra er det mest toneangivende i mediebilledet.
”Spørgsmålet om troværdighed er i høj grad et emne, som blå blok forsøger at rejse,” siger studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst. ”Medieomtalen af emnet er begrænset, da der sandsynligvis er for mange nære kriser hos danskerne, som tager opmærksomheden og dermed omtale. Dykker vi ned i tallene, så ser vi, at det er blå blok, der taler om emnet, og ser vi på, hvem der bliver talt om, så er det primært Mette Frederiksen.”
Om valgbarometeret
Forskere fra Roskilde Universitet undersøger dækningen af folketingsvalgkampen 2022.
Forskerne undersøger dækningen i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier.
Projektet foregår i samarbejde med TV 2 og med assistance fra Infomedia i forhold til indsamlingen af medieindhold.
Forskerne vil i løbet af valgkampen levere løbende analyser til TV 2, ligesom de vil dele data på Roskilde Universitets valgside og på sociale medier.
Projektet løber frem til valgets afholdelse. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.
Kontaktinformation
Mark Blach-Ørsten, professor: oersten@ruc.dk, mobil: 2670 0035 eller Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor: makaeb@ruc.dk, mobil: 2972 9774.