RUC – 50 år på tværs

Der er sket en del på Roskilde Universitet siden 1972. Men tværfagligheden og projektarbejdet er stadig universitetets vigtige fundament.
studerende

Som 50-årig har alle det ansigt, de fortjener, sagde George Orwell. At dømme ud fra turen fra Trekroner St. til campus har Roskilde Universitet aldrig taget sig bedre ud end på sin 50 års fødselsdag. Lyden af svuppende sko i mudder på turen henover Marbjerg Mark er fortid; gangstien fra stationen til campus er for længst blevet asfalteret, og den nye hvide laboratoriebygning tegnet af Henning Larsen Architects lyser campus op på en solskinsdag. Over 7000 studerende har deres daglige gang på universitetet.

Dengang – i 1972 – havde man 665 studerende fordelt i tre bygninger med hver deres basisstudie på en mark - og så skulle resten ellers opfindes undervejs. Og det gjorde man.

Henriette Selck
Både RUC's uddannelser og forskning er i dag kendt for sin tværfaglighed. Her er det professor (MSO) i miljø og giftstoffer Henriette Selck.
Hanne Leth Andersen
Rektor Hanne Leth Andersen, 2022.
Studerende
Studerende ti forelæsning på RUC. Ukendt årstal. Arkivfoto fra Roskilde Universitetsbibliotek.
Studerende
Studerende på vej til RUC i bus. 1981. Arkivfoto fra Roskilde Universitetsbibliotek.
Kenneth Horst
Kenneth Horst Hansen har læst Geografi og TekSam på Roskilde Universitet. Pressefoto.
Lasse Horne
Professor i litteratur og leder af H.C Andersen Centret på SDU Lasse Horne Kjældgaard.