Karriereprofil Natasja Bundgaard Thomsen
SSP Konsulent i Frederikssund Kommune
Cand. soc. i Sociale Interventionsstudier, 2016
Hvad arbejder du med?
Jeg arbejder i det tværfaglige/tværsektorielle felt, hvor formålet er at understøtte trivsel blandt børn og unge. Og mere specifikt arbejder jeg med forebyggelse, så børn og unge undgår at begå kriminalitet og/eller få en straf. Måden, jeg gør det på, er bl.a. ved at facilitere netværk bestående af relevante fagpersoner (skoler, klubber, politi, de sociale myndigheder, opsøgende gademedarbejdere m.m.). I forlængelse heraf, er det min opgave at konsultere fagpersoner, der har med børn og unge at gøre i dagligdagen. Det kan f.eks. være en skole, der har brug for bistand ift. en specifik sag og/eller ift. noget undervisningsmateriale, der har et opbyggende/forebyggende sigte. Derudover indgår jeg også i en del udviklingsarbejde, hvor min rolle svinger alt fra at være dokumentarist til projektleder.
Hvorfor valgte du Roskilde Universitet?
Jeg valgte at læse min kandidat på RUC, fordi gruppearbejde, herunder samarbejde mellem forskellige mennesker, tiltalte mig, og matchede de ambitioner jeg havde, da RUC er kvalitetsbevidst og læringsorienteret ift. studerende og forskning. Med en professionsbachelor i bagagen var RUC også én af de universiteter, jeg havde mulighed for at blive optaget på og læse min kandidat.
Hvordan bruger du dine kompetencer fra Roskilde Universitet i dit arbejde?
Ved at tage uddannelsen Sociale Interventionsstudier, RUC, har jeg bl.a. lært, at mennesker har forskellige betingelser i livet (hverdagsliv, arbejdsliv), og indgår i forskellige politiske- og institutionelle kontekster med dertilhørende magtforhold og styring, som stiller forskellige handlemuligheder til rådighed i samarbejde. Denne viden giver mig et kvalificeret grundlag for at kunne intervenere i menneskers liv. Det giver mig nemlig en viden om behov, ønsker og muligheder for forandring.
Det bruger jeg dagligt i mit arbejde som SSP konsulent, da det dybest set handler om at forstå de forskellige mekanismer og sandhedsopfattelser, der er på spil i det sociale felt. For derefter at kunne udvikle og/eller fastfryse en praksis, så det præventive arbejde giver mening for dem, det handler om.
Har du et godt råd til andre, som skal læse på uddannelsen?
For det første er det vigtigt at give dig selv tid til at komme ind i uddannelsen i opstartsfasen, da det kan føles som en stor omvæltning mht. det faglige niveau.
Et andet godt råd er, at man engagerer sig fagligt i de muligheder, der dukker op. F.eks. var jeg i praktik, hvilket gav mig en bedre forståelse for mine kompetencer og for uddannelsen generelt set. Det faglige engagement har helt klart været med til, at jeg fik arbejde lige med det samme.
For det tredje er det en god idé at investere i holdånden, da det sociale kan være med til at løfte det faglige. Selvom det kan virke som bagateller, gør det noget ved læringsmiljøet, hvis man f.eks. har en kaffeordning, organiserer socialt faglige arrangementer og mødes i ny og næ i projektperioderne. Det kan være med til at skabe en social sammenhængskraft, hvor man føler sig som en del af noget.