MPK-profil Lisbeth Rasmussen skiftede karrierevej
Lige siden jeg blev færdiguddannet som journalist, har jeg arbejdet med lokaljournalistik. Det har været som skrivende journalist, projektleder på udviklingen af et website, webredaktør og senest som lokalredaktør. Den stilling sagde jeg op, fordi jeg i en alder af 45 år tænkte, at det var tid at flytte mig for at få nye udfordringer.
Jeg sagde op uden at have et nyt job og vidste, at jeg gerne ville kvalificere mig til at kunne varetage kommunikationsopgaver mere bredt - derfor valgte jeg at gå i gang med Master i Professionel Kommunikation.
Hvorfor valgte du netop Master i Professionel Kommunikation?
Først og fremmest fordi jeg ville i gang med en videreuddannelse og gerne en, som lå i forlængelse af min journalistuddannelse. Jeg er uddannet på Journalisthøjskolen i Aarhus og har fået en meget praktisk uddannelse, som jeg er glad for. Nu kan jeg få en dybere teoretisk forståelse af, hvad kommunikation er og gør.
Faktisk var jeg lidt bekymret for, om uddannelsen ville rumme for meget af den faglighed, jeg allerede har. Det er bestemt ikke tilfældet. Måske er der nogle skriveprocesser, som er lidt lettere for mig, men teoretisk er det et helt nyt felt, jeg bevæger mig ind i.
Vidste du, at du kunne tage uddannelsen og modtage arbejdsløshedsunderstøttelse samtidig?
Det regnede jeg egentlig med, men min A-kasse var i første omgang ikke helt så overbevist. Lena, som er uddannelseskoordinator på Master i Professionel Kommunikation, var en stor hjælp. Hun henviste til en tidligere afgørelse, som gav en MPK-studerende ret til fuld understøttelse. Man skal selvfølgelig følge de samme regler som andre ledige og stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og det gør man, når man læser Master i Professionel Kommunikation. Det er en deltidsuddannelse med undervisning på en række weekendseminarer. Og at jeg står til rådighed for arbejdsmarkedet beviser jeg jo nu, hvor jeg er i fuldtidsarbejde samtidig med, at jeg læser.
Fortæl, hvilken stilling, du har fået, og hvordan Master i Professionel Kommunikation er brugbar dér?
Jeg er blevet kommunikationsmedarbejder i Brøndby Boligselskab. Det er stadig nyt, men en ting kan jeg sige med stor sikkerhed - jeg kan i den grad bruge både min journalistiske erfaring og den viden, jeg får gennem min uddannelse på Master i Professionel Kommunikation.
Helt konkret så har vi lige nu på masteruddannelsen en opgave på forløbet i skriftlig analog og digital kommunikation, hvor vi skal komme med teoretisk begrundede bud på, hvordan en boligforening kan introducere affaldssortering til beboerne. Efter at have læst Bourdieu har jeg fået nye perspektiver på segmenter og målgrupper.
Jeg tror ikke, at jeg har læst en eneste tekst på uddannelsen, hvor jeg ikke kunne trække perspektiver til mit arbejde. Det er så berigende at have en masse erfaring og så beslutte, at det er tid til at sætte den i perspektiv gennem en uddannelse.
Hvad er det bedste ved at læse på Master i Professionel Kommunikation?
At lære nyt på en måde, hvor vi som studerende ikke bare får fyldt på, men hele tiden får opgaver, som sætter den nye viden i spil og inviteres til at byde ind med vores erfaringer og spørgsmål. Samtidig er det helt vildt spændende at møde mennesker med forskellige fagligheder og erhvervserfaring. Jeg opdager, hvor forskelligt vi tænker i forskellige sektorer, og hvor meget vi kan lære af hinanden.
Hvad er så det værste ved at læse på Master i Professionel Kommunikation?
At der aldrig er tid nok. Så sent som i går skypede jeg med min gruppe om opgaven med affaldssortering. Vi talte igennem, hvordan den ideelle arbejdsproces omkring opgaven ville være, og hvad vi måtte erkende, at vi kan nå på den tid, vi hver især har til rådighed.
Det er konstant arbejde under tidspres, hvor jeg ved, at jeg kunne gøre det bedre, hvis jeg havde mere tid. Men travlhed er et fælles vilkår for os alle sammen, og der er stor forståelse for, at vi alle har et hverdagsliv, som skal hænge sammen.
Har du nogle gode råd til en, som overvejer at læse Master i Professionel Kommunikation?
I min beslutningsproces, hvor der også var andre masteruddannelser inde i billedet, var det rigtig godt at tale med en nuværende studerende med samme faglige baggrund som mig selv. Uddannelsessekretæren satte mig simpelthen i kontakt med en, og så fik vi en snak.
Jeg synes også, at man skal gøre sig klart, at det tager tid at tage en masteruddannelse. Der er meget at læse og opgaver med faste deadlines. Til gengæld synes jeg, at det har været fint, at vi har fået oplæg om, hvordan vi kan finde vores egen lærings- og skrivestil. For mig fungerer det at lave ”snack-writing”, det vil sige at få delt opgaven op i små bidder, som jeg kan arbejde på en halv eller hel time om dagen. På samme måde med læsning. I stedet for at se på de 200 sider, der ligger foran mig, så læser jeg for eksempel 10 sider om dagen. Det er overkommeligt og giver tid til at tænke over, hvordan det, jeg læser, giver mening i mit arbejde.
Om uddannelsen
Master i Professionel Kommunikation