Forskningscenter > Center for Daginstitutionsforskning > Nyhed

Kom til oplæg om 'OPVÆKST I PROVINSEN'

Ny forskning fra CeDif peger på, at blandt andet daginstitutioner er med til at påvirke børn og unge, når de senere skal tage stilling til, om de skal blive boende i provinsen eller flytte.
forside til Opvækst i provinsen

I anledning af udgivelsen af CeDif-forsker Eva Gulløv og John Gulløvs bog 'Opvækst i provinsen: Om dem, der bliver, og dem der rejser' inviteres til bogpræsentation torsdag 30. januar kl 15.30. Arrangementet foregår på AU Library, Emdrup (Det Kongelige Bibliotek), Tuborgvej 164, 2400 København NV (indgang ved bibliotekets skranke). Arrangementet er gratis, og programmet for eftermiddagen ser således ud:

1. Velkomst ved professor mso Eva Gulløv, Aarhus Universitet og chefkonsulent, ph.d. John Gulløv, Københavns Professionshøjskole
2 Bogen og undersøgelsen – baggrund, ide, overblik ved John Gulløv
3 Tilknytning og uddannelse – dilemmaer for familier, børn og unge i Tønder ved Eva Gulløv
4 Perspektiver og refleksioner. En læsning af bogen ved ph.d. Sune Jon Hansen (forfatter til bogen At komme fra ’udkanten’: Om sted, stedsans og unges uddannelsesstrategier i et socialt rum under forandring)
5 Herefter dialog, samtale og et glas.

Opvækst i provinsen belyser, hvordan børn og unge uden for uddannelsesbyerne gradvist overbevises om nødvendigheden af at forlade deres hjemegn. Dermed sætter bogen fokus på den skævhed mellem land og by, som præger det danske samfund, men den udforskes her fra en ny vinkel. Med udgangspunkt i børns og unges perspektiver går bogen tæt på de processer, der lærer mange børn at tvivle på de lokale muligheder. Baseret på et antropologisk feltarbejde på Tønder-egnen viser forfatterne, hvordan børne- og ungeinstitutioner spiller en central rolle i denne proces. Med uddannelsessystemets urbane orientering og fastlagte progression etablerer lokale institutioner, som daginstitutioner, skoler og ungdomsuddannelser, et perspektiv og retning for den gode udvikling og sikre livsbane, der imidlertid samtidig bidrager til provinsens affolkning og tab af prestige.

Bogen trækker på et rigt materiale af observationer og interview med forældre, rådgivere, forvaltningsansatte, pædagoger, lærere og især med børn og unge i forskellige aldersgrupper. Den går tæt på de forskellige opfattelser af lokalmiljøets muligheder og fremtidsscenarier, såvel som på erfaringer med forskellige værdisystemer og livsformer. Der rejses en diskussion om uddannelsessystemets rolle i forhold til anerkendelse og ulighed, men bogen peger også på, hvordan uddannelsesindsatser kan bidrage til at udvikle og styrke lokalsamfund. Bogen afrundes således med en diskussion af det potentiale, der ligger i at gøre skole og uddannelse til en aktiv del af indsatsen for at skabe udvikling i landdistrikterne.

Opvækst i Provinsen: Om dem der rejser og dem der bliver, er udkommet på Aarhus Universitetsforlag.