Karriereprofil Kezia Camilla Bidstrup
Afdelingsleder for mellemtrinnet i en folkeskole
Hvad arbejder du med?
Jeg er afdelingsleder for mellemtrinnet på den skole jeg arbejder på, og her er mine arbejdsopgaver personaleledelse for en gruppe på 13 lærere. Herunder arbejder jeg så med den pædagogiske ledelse af de relevante årgange, hvilket vil sige sparring med lærerne og pædagogerne på skolen. Herudover har jeg rigtig meget arbejde med inklusion, med netværksmøder med forældre, med forvaltningen og med lærere omkring hvordan vi bedst inkluderer børn med særlige behov i klasserne.
Ofte har vi også brug for, at der arbejdes i hjemmene, så der har vi også tit samarbejde med sagsbehandlere og socialrådgivere. Så på den måde udspiller mit arbejde sig blandt mange fagligheder og det er et af de steder, hvor jeg anvender mange af de kompetencer har fået på kandidatuddannelsen.
Hvorfor valgt du at læse på Sociale Interventionsstudier?
Jeg valgte at læse Sociale Interventionsstudier fordi jeg havde det sådan, at hvis man gerne vil videreuddanne sig som lærer - så er det tit en diplomuddannelse man tager, og det er typisk som læsevejleder eller matematikvejleder. Men det havde jeg ikke nogen interesse i, for jeg var ikke interesseret i kun ét fag i skolen på den måde, så derfor overvejede jeg meget, hvilken retning jeg ville, og der synes jeg, at Sociale Interventionsstudier appellerede til, at det netop var tværfagligt ved at man både kom ind på noget psykologi, pædagogik og noget sociologi. Så det synes jeg var meget interessant.
Hvordan vil du beskrive den faglige profil, du har taget med dig fra Sociale Interventionsstudier? Og hvordan komplimenterer uddannelsen din baggrund som lærer?
En af de største udfordringer ved ”at skifte felt”, hvis man kan sig det, det var at være over 40 år gammel og så være novice inden for noget og så være rigtig erfaren inden for noget andet. Det har jeg skulle finde mig til rette i og finde ud af hvordan jeg kunne gøre det til en faglig profil, hvor jeg både kunne trække på min erfaring som lærer, men også fra kandidatuddannelsen. Men efter SI kunne jeg tage mine nye kompetencer med ind i mine opgaver og vise, at jeg kunne lede og styre projekter.
Hvad har været det vigtigste i dit arbejdsliv ved at være kandidat fra Sociale Interventionsstudier, og hvordan bruger du øvrigt dine kompetencer fra uddannelsen i dit arbejde?
Jeg tror at noget af det jeg har taget med mig fra kandidaten er, det her med at kunne lytte til forskellige fagligheder uden at ”forskelstænke” og i stedet se faglighederne for de forskellige ting de kan bidrage med. Og samspilet ved både at have øje for brugeren, som får glæde af det arbejde man gør, men også dem der udfører, leder og betaler for det. Det bruger jeg rigtig meget.
Så man træder ikke bare ind i en skoleklasse og siger, at nu gør vi lige ”det her”, fordi man synes det er en god ide. Der skal være noget mening bag det for alle parter - ikke kun for den der betaler, eller den der bruger det, men også for dem der udfører arbejdet. Det ligger der en masse oversætningsarbejde i og rigtig meget refleksion, fordi man risikerer at manipulere. Det tror jeg, er en faldgrube man nemt kan falde i som voksen, når man arbejder med børn. Så det, at man faktisk lytter til barnet eller den unge, og sætter sig ind i hvad der vil være meningsfuldt ud fra deres forståelser.
Kan du sige noget om, hvorfor det kunne være interessant for andre lærere at læse en kandidat i Sociale Interventionsstudier?
Jeg synes man skal læse Sociale Interventionsstudier, hvis man godt kan tænke sig at være med til at skabe mening med de ting, man sætter i værk og være med til at finde de ting som tværfagligt kan skabe mening. Og hvis man som lærer samtidig gerne vil drage nytte af den viden og de erfaringer, man allerede har i forhold til, hvad man godt kunne tænke sig at blive, så tror jeg at Sociale Interventionsstudier giver rigtig god mening.
Sociale Interventionsstudier er for dig, der vil styrke din praksis som lærer og måske begynde en anden karriere. Gennem uddannelsen kommer du til at sætte pris på det, du kan, og tage udgangspunkt i det du ved. Du vil således bygge videre på din lærerpersonlighed og udbygge den med teori, manøvrering i et tværfagligt miljø og meningsskabelse blandt alle aktører, der både kan bruges i arbejdet som lærer eller med mennesker generelt.