Forskningscenter > PandemiX Center > Nyhed

"Den spanske syge er et pragteksempel på, hvordan pandemier ender"

Hvor længe skal vi leve med corona, og hvordan forsvinder pandemier egentlig? Det kan historien om den spanske syge give os et fingerpeg om. Lone Simonsen har udgivet historien på Videnskab.dk.
Figur over det ugentlige antal dødsfald i København fra 1910-1924 under den spanske syge.
Figur: Det ugentlige antal dødsfald i København fra 1910-1924. De fire bølger i den gule ring viser dødeligheden blandt 15-44 årige under den spanske syge. (Figur: Lone Simonsen og Viggo Andreasen)

For lidt over to år siden lukkede statsminister Mette Frederiksen landet ned for åben skærm.

11. marts 2020 var antallet af coronasmittede på to dage steget fra 35 til 514. Italien havde allerede gennemført en nedlukning, og vi stod over for en virus, vi ikke rigtig kendte. Skoler, daginstitutioner, butikker, biografer og arbejdspladser blev lukket, og samfundssind, sprit og fællessang blev hverdag. I dag er der ingen restriktioner i Danmark. Men COVID-19 er her stadig. I skrivende stund er smittetallet på 13.826 personer.

Så hvor længe skal vi egentlig leve med corona?

Det kan historien om den spanske syge give os et fingerpeg om, skriver professor Lone Simonsen fra PandemiX Center på Roskilde Universitet, i en ny artikel på Videnskab.dk.

Læs hele artiklen her:
 "Den spanske syge er et pragteksempel på, hvordan pandemier ender".