Forskningsprojekt > At danse med Parkinson > Nyhed

Deltagelse i konferencer 2019

Hvad oplever dansere, at Parkinson-danseforløb kan og gør i deres hverdag i kraft af bestemte  kropslige, sanselige og æstetiske oplevelser?

Hvilke potentialer og udfordringer opstår i borgerinddragende, samskabende forskning og forskningskommunikation?

Disse er projektets to hovedforskningsspørgsmål, og på konferencerne i 2019 fortalte vi, hvordan vi griber dem an.
Oplæg på Montclair State University i New Jersey. Louise og Lisbeth optræder med vifter. I venstre hjørne står Maria bagved en talerstol og smiler.
Oplæg på konferencen Chronicity and Crisis: Time in the Medical Humanities på Montclair State University i New Jersey

 

I et oplæg på konferencen Nordic Arts and Health Conference i Malmö beskrev RUC-forskningsteamet, hvordan projektet er bygget op omkring en etnografisk del og en samskabende del for netop at besvare projektets to forskningsspørgsmål. Oplægget havde titlen ”Co-creating knowledge dialogically. Dancing with Parkinson's in a collaborative research project”. Konferencen blev arrangeret af Nordic Arts and Health Research Network.

På konferencen Chronicity and Crisis: Time in the Medical Humanities på Montclair State University i New Jersey, USA tog vi fat i projektets første spørgsmål og dykkede ned i temaerne fra vores begyndende analyse af vores observationsnoter fra danseklasserne og interview med de 43 dansere, der deltager i projektet som medforskere. Vores oplæg havde titlen "Embodied temporalities and time management when dancing with Parkinson's". Temaerne omhandler krop og tid, og hvordan de spiller ind i - men også imod - konventionelle narrativer om aldring og kronisk sygdom. Maria Bee Christensen-Strynø holdt oplægget, og med udgangspunkt i deres observationsnoter fra det etnografiske studie optrådte Lisbeth Frølunde og Louise Phillips med en kort dramatisering, der gav et indtryk af, hvordan krop og tid udspillede sig i en danseklasse.

Vi fortalte på konferencen Borgerinddragelse i forskning 2.0 på Syddansk Universitet om, hvordan projektet griber det andet forskningsspørgsmål an ved at integrere et kritisk, refleksivt blik på de positive muligheder og de magt-gennemsyrede spændinger, der opstår, når folk med forskellig faglig baggrund og erfaringsgrundlag skaber viden sammen. Oplægget havde titlen ”Udfordringer ved at inddrage borgere og deres erfaringsbaserede viden i kollaborativ forskning”.