Forskningsgruppe > Subjekt, teknologi og social praksis > Nyhed

Nyt ph.d.-stipendiat: Om nyankomne elevers deltagelsesmuligheder i skolen

I efteråret 2021 startede Urd T. P. Skiveren i STP med sit ph.d.-projekt: Newly Arrived Children’s Experience of Starting School in Denmark. Projektet undersøger nyankomne børns deltagelsesmuligheder i folkeskolen, når de starter direkte i almenklassen. Projektet er finansieret af ph.d.-rådet for uddannelsesforskning.

’Nyankomne børn’ er en bred vifte af børn, der kommer til Danmark, lige fra flygtninge til udenlandsk arbejdskraft eller expats. Det, de har til fælles, er, at de ikke taler dansk og skolen bliver derfor det sted, hvor de møder dansk sprog og kultur. Siden flygtningekrisen i 2015 har flere kommunerne nedlagt deres tilbud om modtagelsesklasse for i stedet at lade nyankomne børn starte direkte i almenklassen. Hvor børnene tidligere lærte dansk sprog og kultur at kende gennem særligt tilrettelagte forløb (af forskellig kvalitet) i modtagelsesklasserne, så kastes børnene nu direkte ud i felten, hvor de med varierende støtte både skal lære det sociale og det faglige sprog, men også at begå sig i dansk (skole) kultur.

Med en faglig baggrund som psykolog, trækker projektet på en kulturpsykologisk definition af udvikling, som noget, der finder sted gennem deltagelse i brugen af kulturelle redskaber, praksisser og institutioner. I et forsøg på at overkomme en sproglig barriere inddrager projektet endvidere begrebet ’affordance’. Hovedformålet er at forstå, hvordan sociale og materielle dimensioner af miljøet påvirker nyankomne børns deltagelsesmuligheder i sociale og faglige praksisser i skolen.

Projektet er finansieret af ph.d.-rådet for uddannelsesforskning og udvikles derfor i et samarbejde mellem RUC (ph.d.-programmet hverdagslivets socialpsykologi) og UCL – Erhvervsakademi og professionshøjskole (forskningsgruppen: Inklusion og hverdagsliv). Ph.d.-rådets stipendier har både til formål at skabe ny viden inden for didaktiske samt pædagogiske områder og samtidig for at højne uddannelsesniveauet på professionshøjskolerne.