Forskningsgruppe > Interkulturelle studier > Nyhed

Nyt forskningsnetværk: Media, Security Crises and Youth in West Africa: Epistemological Challenges in Media Representations of Terror, Health and Migration Crises

Lektor Heidi Bojsen har sammen med kolleger fra RUC, Aarhus Universitet og Københavns Universitet samt kolleger fra universiteter i Belgien, Burkina Faso, Mali, Niger, Sverige og USA samt International Media Support (IMS) modtaget en rammebevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond | Kultur og Kommunikation til at opstarte forskningsnetværket Media, Security Crises and Youth in West Africa: Epistemological Challenges in Media Representations of Terror, Health and Migration Crises.
Første og vigtigste lokalradio i Nordmali, juni 2020.
Første og vigtigste lokalradio i Nordmali, juni 2020. Foto af Aly Ibrahim, radiojournalist.

Den nuværende terrorisme i Vestafrika er også en sundheds- og migrationskrise. Folk kæmper om at overleve og tjene penge, men også om at kunne levere den fortælling der vinder magt over den hurtigt voksende befolkning. En massiv arbejdsløshed forhindrer de unge i at stifte familie og opbygge en fremtid. De er lette ofre for illusionen om succes i Europa posted på Facebook af migranter eller for religiøse og/eller kriminelle banders "nyhedsproduktion" og rekruttering der sker gennem lukkede grupper på de sociale medier. Også lokalradioerne føler presset. Danmark har i årtier været en vigtig aktør i Vestafrika inden for sundhed, vand, landbrug og ved at understøtte uafhængige mediers indsats for demokrati og menneskerettigheder. Det har skabt vigtige resultater. Men nu trues det gode arbejde af ISIS og andre bevæbnede gruppers terrorangreb på myndigheder og civilbefolkningen. Danmark har sendt soldater til regionen. Men den største kamp foregår i en stadig mere kompleks medievirkelighed på WhatsApp, FB, radio og den skrevne presse. Alligevel findes der ikke en uafhængig platform, hvor danske, europæiske og vestafrikanske forskere med indsigt i medier og sikkerhedskriser kan vidensdele og udvikle nye teoretiske og metodiske redskaber til at forstå mediernes brug og rolle i komplekse kriser. Det kommer der så nu. Og resultaternes relevans rækker langt ud over den Vestafrikanske region.