Forskningscenter > Center for Daginstitutionsforskning > Nyhed

NYT bidrag til international antologi

Den helt nye antologi ”Documentation in Institutional Context of Early Childhood” giver et overblik over de mange former for dokumentation, der finder sted i daginstitutioner, og som har fået stadig større betydning de seneste 20 år.
Bogforside, Documentation in Institutional Contexts of Early Childhood

Bogens artikler viser, hvordan dokumentation spiller en rolle på policy-niveau, for børnene i daginstitutionerne og for den pædagogiske praksis, og de giver tilsammen et billede af den ambivalens, dokumentationen fører med sig.

CeDif-forskerne Annegrethe Ahrenkiel (IMT/RUC) og Lars Holm (DPU/AU) bidrager til udgivelsen med deres forskning i børns sproglige udvikling. Et politisk ønske om ensartet målbarhed kan være med til at underkende sproglig mangfoldighed og kompleksitet i småbørns sproglige baggrunde, skriver de.

Se på sproget fra et børneperspektiv!

De taler i stedet for at inddrage andre aspekter af sproget end dem, der er i fokus lige nu. Det er ikke mindst væsentligt at anskue sproget fra et børneperspektiv, fx at se på, hvordan børn kommunikerer med hinanden, og hvad der fremmer og står i vejen for deres sproglige samspil.

"Documentation in Instituttional Context of Early Childhood" er redigeret af Marit Alasuutari, Helga Kelle og Helen Knauf og er udkommet på Springer Verlag

Tag et sneak peek (indhold og indledning) her