Ydelseskommission med RUC-professor som medlem præsenterer anbefalinger

Professor Jon Kvist fra Roskilde Universitet er medlem af regeringens Ydelseskommission, som kommer med forslag til et nyt kontanthjælpssystem.
Jon Kvist
Professor Jon Kvist er medlem af Ydelseskommissionen, der blev nedsat i december 2019.

I december 2019 nedsatte regeringen en Ydelseskommission til at gentænke kontanthjælpssystemet, og kommissionens anbefalinger er blevet præsenteret mandag den 31. maj.

Professor Jon Kvist fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet er medlem af Ydelseskommissionen.

Om Ydelseskommissionens anbefalinger siger Jon Kvist:

”Positive, enkle og gennemskuelige incitamenter til uddannelse og arbejde giver større tryghed og tre gange flere i beskæftigelse end kontanthjælpsloft og 225-timers regel tilsammen, som analyserne viser. Fritidstillægget vil hjælpe alle børn med forældre i kontanthjælpssystemet til at få et liv lige som deres jævnaldrende kammerater, og de øvrige forslag løfter børnefamilierne tættere på lavindkomstgrænsen og 4.000-6.000 børn over grænsen,” siger han.

Ydelseskommissionen består af:

- Torben Tranæs (formand), forskningsdirektør og professor, VIVE
- Benedikte Kiær, borgmester i Helsingør Kommune, fhv. socialminister og medlem af Folketinget
- Jon Kvist, professor, Roskilde Universitet
- Jytte Andersen, fhv. minister for ligestilling, by- og boligminister, arbejdsminister og fhv. medlem af Folketinget
- Lisbeth Pedersen, forsknings- og analysechef, VIVE
- Mette Ejrnæs, professor i økonomi, Københavns Universitet

Læs mere om Ydelseskommissionens anbefalinger på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside.