For Women in Science-pris til bakterieforsker Fatima AlZahra’a Alatraktchi

RUC-forskers banebrydende forskning i sygdomsfremkaldende bakterier belønnes med anerkendt pris, der hædrer kvindelige forskere inden for naturvidenskab.
Fatima AlZahra’a Alatraktchi modtager pris
Adjunkt Fatima AlZahra’a Alatraktchi har modtaget L'Oreal-UNESCO For Women in Science-prisen. Fra venstre ses den fransk ambassadør i Danmark Christophe Parisot, forperson for Den Danske UNESCO-nationalkommission Elsebeth Gerner Nielsen, CEO for L'Oréal Nordics Suzan Schlag, Fatima AlZahra’a Alatraktchi, dekan for Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet Susanne Sørensen og prorektor på Roskilde Universitet Peter Kjær.

For Women in Science’ er en pris, der skal skabe rollemodeller og inspirere unge kvinder til en karriere i forskning, især inden for naturvidenskab.  Det er UNESCO og L’Oréal, der er gået sammen med Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab om prisen, og en af dette års modtagere er adjunkt i medicinal- og molekylærbiologi Fatima AlZahra’a Alatraktchi fra Roskilde Universitet. Hun forsker i sygdomsfremkaldende bakterier.

Antibiotikarestistens vil være den primære årsag til dødelighed om mindre end tredive år, anslår verdenssundhedsorganisationen WHO. Når bakterier bliver udsat for antibiotika-koncentrationer, der er lavere end det, der dræber dem, kan det udløse ændringer i deres sygdomsfremkaldende adfærd. Fatima AlZahra’a Alatraktchi forsker i, om det er muligt at ’tæmme’ sygdomsfremkaldende bakterier, der er svære eller umulige at udrydde med meget små koncentrationer af eksisterende antibiotika.

”Jeg er begejstret for at modtage L'Oréal-UNESCO-prisen for kvinder i videnskab og er beæret over at slutte mig til rækken af over 100 tidligere prisvindere, herunder fem Nobelprisvindere,” siger Fatima AlZahra’a Alatraktchi.

Hun modtog prisen den 2. maj hos Videnskabernes Selskab, hvor bl.a. uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund og repræsentanter fra L’Oréal, UNESCO og Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab deltog.

Årets øvrige modtagere af prisen er lektor Charlotte Mason fra The Cosmic Dawn Center, Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet, og adjunkt Sophia Yakoubov fra Institut for Datalogi på Aarhus Universitet.

Hvis man er interesseret i at høre mere om de tre talentfulde kvindelige forskeres forskning, er chancen der, når de holder et offentligt foredrag hos Videnskabernes Selskab i København den 4. maj 2023 kl. 19. Tilmelding kan ske her.