Vinder af national undervisningspris: ”Undervisning var det mest angst-provokerende, jeg kunne forestille mig”

Cand.psych. og lektor i socialpsykologi Sofie Pedersen fra Roskilde Universitet bliver hædret som en af landets dygtigste undervisere af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Sofie Pedersen
Hør Sofie Pedersen fortælle om sin undervisning og hvad det betyder for hende at vinde prisen.

Psykolog og lektor Sofie Pedersen uddanner de kandidater, hun gerne selv ville have arbejdet sammen med, da hun arbejdede som psykolog i socialpsykiatrien.

I dag bliver hun hædret som en af landets dygtigste universitetsundervisere med Uddannelses- og Forskningsministeriets undervisningspris 2024.

RUC baggrundsgrafik
Sofie Pedersen:

"Da jeg i sin tid sagde ja til en ph.d.-stilling, lavede jeg en aftale med mig selv, som gik ud på, at jeg under ingen omstændigheder skulle undervise, for det var det mest angstprovokerende, jeg på nogen måde kunne forestille mig"

Om Sofie Pedersen:

• Lektor ved Roskilde Universitet
  • Underviser i socialpsykologi på kandidatuddannelsen Socialpsykologi og Læring
  • Ph.d. i psykologi fra Københavns Universitet (2015)
  • Født i Ringe og opvokset i Årslev, bor i København

Om undervisningsprisen:

• Undervisningsprisen fra UFM gives med det formål at anerkende den store betydning, som inspirerende og engagerende undervisere har for de studerende og for undervisningsmiljøet på uddannelsesinstitutionerne.
  • Med prisen følger 500.000 kr. til hver af prismodtagerne. 300.000 kr. går til udviklingsaktiviteter, der understøtter et godt og engagerende undervisningsmiljø på prismodtagernes uddannelsesinstitution, mens 200.000 kr. er en personlig hæderspris.
  • I år er der lagt særligt vægt på undervisernes evne til at bygge bro til omverdenen:
    Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund udtaler i forbindelse med uddelingen af prisen: ”Gode undervisere er ikke kun med til at løfte det faglige niveau. De er også med til at forberede vores unge mennesker på den fremtid, der venter dem. Jeg er særligt imponeret over, hvordan årets vindere har evnet at tænke samspillet mellem erhvervsliv og uddannelse ind i deres undervisning. Det er et vigtigt fokus, at uddannelse kobles til den virkelighed, de studerende træder ud i efterfølgende.”