Velkommen nye studerende 2016

De nye studerende skal engagere sig og være kritiske, lød opfordringen fra rektor i velkomsttalen til de nye studerende.
Hanne Leth Andersen
Hanne Leth Andersen, rektor på Roskilde Universitet.

Rektor Hanne Leth Andersens tale til de nye studerende i forkortet udgave:

Velkommen til Roskilde Universitet, velkommen som studerende!

Lige nu starter et nyt kapitel i jeres liv. Samfundet og verden har brug for veluddannede mennesker. I skal bruge jeres uddannelse til at være medskabere af verden, lokalt og globalt. I skal bruge jeres uddannelse til at få jobs og skabe jobs.

I skal ikke mindst bruge jeres uddannelse til at byde ind i et demokratisk og civiliseret samfund.

Det kræver indsigt i, hvordan vi omgås de mange muligheder, der hele tiden udvikles fx gennem teknologi, kommunikation, nye energiformer og de mange problemer og trusler, de selvsamme muligheder skaber – og som kun kan tackles med nuanceret indsigt og dygtighed. Indsigt i naturvidenskab og teknologi, indsigt i menneskers sind, frygt, religiøse og åndelige dimensioner, kulturer, magtrelationer og organisationer.

Det er det, vi studerer og forsker i på universitetet.

Engager jer og stil spørgsmål
Der er brug for alle typer af uddannelser. Men man får det bedste resultat, når man som studerende kan engagere sig i den uddannelse, man vælger. For en uddannelse kan faktisk formes efter en selv. Den er ikke en færdig vare, man bestiller hjem. Den er dig i en ny udgave – og det gælder ikke mindst, når det er en universitetsuddannelse, der i den grad sætter de studerende i centrum.

Hermed mener jeg, at I ikke blot forventes at gå til forelæsninger, men at I er engagerede i indholdet før og efter, stiller spørgsmål, diskuterer med hinanden og arbejder sammen.

Projektorienteret uddannelse
Her på RUC kommer I til at arbejde projektorienteret halvdelen af tiden og jeres arbejde tages alvorligt.

RUC er kendt for sine aktive, kreative, kritiske, selvstændige og samarbejdende studerende. Mange vælger RUC pga. projektarbejdsformen. Den stammer fra de amerikanske eliteuniversiteter, som fx Harvard, hvor RUC’s grundlæggere fandt inspiration til nye måder at organisere læring og uddannelse på. Projektformen fremmer læring, fordi ingredienserne er alle dem, der hører til forskning: problemformulering, informationssøgning, kritisk læsning, analyse, evaluering, feedback, vurdering, argumentation, konklusion. Det giver plads til motivation og intenst arbejde, hypotesedannelse og til, at man kan lære af sine fejl undervejs.

Det går dybere ind og flytter mere rundt på brikkerne, end hvis vi bare fortæller jer, at sådan her er det, hvis man bare lærer at sige det samme som læreren, men ikke får forbundet sin viden med konkrete eksempler og erfaringer.

Giv plads til forskellighed
Jeg ved, at der er pres på jer. Der tales meget om præstationsræs og ydre markeringer af succes vs. indre motivation og udvikling. Jeg kan kun opfordre jer til at give hinanden rum til at være forskellige. Øv jer i at lytte og forstå hinanden, men stil også krav til hinanden om at gøre jeres bedste, og vid, at et godt studiemiljø er et, der rummer mange tilgange og en hel del tolerance. Det skaber et læringsmiljø, som kan flytte jer og løfte jer.

Fordyb jer - og brug universitetet!
I den verden, I skal overtage fra min generation, er der desværre store kriser i disse år. Vi oplever mindre tolerance, mere misundelse, mere had, mere grådighed, flere misforståelser og dårligere kommunikation.

Uddannelse og viden bidrager til en bedre verden, for det er nødvendigt at søge bag de såkaldte sandheder, lære at stille spørgsmål selv, være kritisk og selvkritisk. Evnen til problemløsning kræver dyb indsigt. Derfor skal I bruge disse år til at studere i dybden, gennem fag og tværfaglighed. At fordybe sig i sit projekt er ikke at lære hele pensum, men fordybelsen kan overføres til andre emner og også blive en styrke på andre områder.

Nu er RUC jeres universitet, jeres sted! Brug det!

Deltag i foredrag, konferencer, lav foreninger, engagér jer, fordi det er sjovt og udviklende. Jeres livs største chancer dukker måske uventet op, i kontekster I ikke havde regnet med.

Velkommen til RUC!