Valgkamp: Mette Frederiksen fører i medieomtale. Inger Støjberg er nummer to

En analyse fra Roskilde Universitet af de seneste 14 dages 'valgkamp' i danske nyhedsmedier viser, at Mette Frederiksen og regeringen sidder på størstedelen af omtalen, mens Inger Støjberg er på andenpladsen.
Interview

Siden de Radikale meldte ud, at de ville stille et mistillidsvotum til regeringen, hvis ikke Mette Frederiksen havde udskrevet valg inden Folketingets åbning, har den uofficielle valgkamp været i gang, vurderer forskere på Roskilde Universitet.

De har udviklet et valgbarometer, som sætter fokus på mediedækningen i forbindelse med folketingsvalgkampen. Og nu, hvor den radikale deadline nærmer sig, har forskerne undersøgt, hvordan den uofficielle valgkamp har udspillet sig.

Valgbarometerets analyse af de seneste 14 dages mediedækning viser, at Mette Frederiksen og regeringen dominerer mediebilledet. Faktisk står rød blok lige nu med 57,7 procent af den samlede omtale, mens blå blok står med 39,3 procent og lilla blok, Moderaterne, står med 3 procent.

"Normalt i valgkampe tales der om den såkaldte regeringsbonus," siger professor i Journalistik Mark Blach-Ørsten. "Det vil sige, at den til enhver tid siddende regering typisk får mest omtale samlet set i en valgkamp. Denne bonus starter med at være ret stor, men bliver så væsentligt minimeret, som valgkampen skrider frem. I denne exceptionelle tid, hvor der er valgkamp, og så alligevel ikke, synes mediernes opmærksomhed om muligt at være rettet endnu mere entydigt mod Mette Frederiksen og regeringen."

Inger Støjberg får næstmest omtale

Opmærksomheden på Mette Frederiksen og regeringen går igen på tværs af medietyper, viser Valgbarometerets analyse. I de landsdækkende nyhedsmedier får Mette Frederiksen 35,6 procent af al omtalen af partiformænd, mens hun i de regionale og lokale medier får 42 procent.

"Mette Frederiksen sidder tungt på nyhedsmediernes dagsorden," siger studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst. "Der er interessant, at begge de to andre statsministerkandidater, Søren Pape Poulsen og Jakob Elleman-Jensen, får mindre omtale end Inger Støjberg. Således ligger Inger Støjberg på andenpladsen i omtale i både landsdækkende og regionale og lokale nyhedsmedier. Dette kunne være et mønster, der kan gentage sig gennem valgkampen, da Inger Støjberg tydeligvis er dygtig til at sætte sig på dagsordenen."

Omtalen i de landsdækkende dagblade fordeler sig således:

1.    Mette Frederiksen: 35,6 %
2.    Inger Støjberg: 12,8 %
3.    Søren Pape: 12,4 %

Omtalen i regionale og lokale dagblade fordeler sig:

1.    Mette Frederiksen: 42 %
2.    Inger Støjberg: 10,6 %
3.    Jakob Ellemann og Søren Pape: Hver 9,6 %

Valgbarometeret er et samarbejde mellem Roskilde Universitet, Infomedia og TV 2. Analysen dækker perioden fra 16/9-22 til 3/10.

Yderligere information
Mark Blach-Ørsten, professor: oersten@ruc.dk, tlf.: 2670 0035 eller Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor: makaeb@ruc.dk, tlf.: 2972 9774.