Undervisningspris: Bedre vejledning til førsteårsstuderende

Roskilde Universitets undervisningspris går i 2024 til tre undervisere på den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse, som har styrket vejledningen af studerende på første studieår.
Professor Jesper Simonsen, lektor Stine Rosenlund Hansen og ekstern lektor Yvonne Barnholdt
RUC’s undervisningspris går i år til professor Jesper Simonsen, lektor Stine Rosenlund Hansen og ekstern lektor Yvonne Barnholdt. De får prisen for deres indsats med at udvikle vejledningsindsatsen på første studieår.

Dette års undervisningspris går til professor Jesper Simonsen, lektor Stine Rosenlund Hansen og ekstern lektor Yvonne Barnholdt fra Institut for Mennesker og Teknologi.

Modtagerne får prisen for deres indsats med at professionalisere og kvalificere vejledningsindsatsen på uddannelsen. Deres arbejde har betydet, at studerende på første årgang har fået nye og bedre redskaber, så de kan komme godt i gang med studiet.

Det indebærer blandt andet udvikling af drejebøger og digitale redskaber, så de er bedre rustet til de forskellige faser og trin i projektarbejdet.

De forskellige værktøjer hjælper de studerende med, hvordan de bedst går til de nye opgaver og udfordringer, som de står over for på universitet. Fokus er især på Roskilde Universitets pædagogiske model inden for problemorienteret læring (PPL) og deltagerstyrede projektarbejde.

Meningen er ikke at diktere, hvordan de studerende skal løse opgaverne, men at vejlede og guide dem i, hvordan de på egen og selvstændig vis går til projektarbejdet.

De tre undervisere fik overrakt prisen ved Roskilde Universitets årsfest den 20. september.