Undervisere fra RUC bidrager til nye anbefalinger: Sådan booster vi studieintensiteten

På de videregående uddannelser arbejder man på flere forskellige måder med at fremme studerendes arbejdsindsats på studierne. Et nyt inspirationskatalog fra Uddannelses- og Forskningsministeriet giver gode råd til, hvordan institutionerne kan gribe arbejdet an.
undervisningspris 2019
Rektor Hanne Leth Andersen overrækker Jon Kvist og Line Engbo Gissel RUC's undervisningspris ved årsfesten 2019 (Carina Saxlund Bischoff var forhindret i at deltage). Arkivfoto.

På flere videregående uddannelser er der potentiale for at fremme de studerendes samlede arbejdsindsats – også kaldet studieintensiteten. Derfor har Uddannelses- og Forskningsministeriet netop udgivet et inspirationskatalog henvendt til studieledere, undervisere og andre medarbejdere på de videregående uddannelser.

Kataloget indeholder en række konkrete eksempler fra forskellige uddannelsesinstitutioner, der alle handler om at tilrettelægge virkningsfulde fuldtidsuddannelser - også i en tid hvor de normale rammer er udfordret af COVID-19-restriktioner. Den samlede tid, som studerende bruger på deres studie, er en vigtig indikator på deres motivation, trivsel og læringsudbytte.

Case fra RUC
Et af eksemplerne i kataloget er fra RUC.
På Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC har tre undervisere udviklet et valgfag, som ved hjælp af tydelige forventninger, løbende opgaver og feedback imellem studerende fremmer de studerendes studieintensitet.

"Vi synes, at det er vigtigt, at de studerende ikke bare hører om en metode og læser sig til den. De skal også anvende den i en konkret opgave. Dermed får de en masse nyttige overvejelser, der giver dem en dybere forståelse. De løbende opgaver på kurset gør, at de skal arbejde igennem hele semestret, og vi oplever, at de lærer meget af at løse dem og evaluere hinandens opgaver,’ siger lektor Line Engbo Gissel, der sammen med professor Jon Kvist og lektor Carina Saxlund Bischoff har udviklet kurset.

De tre forskere fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv fik i 2019 tildelt RUC’s undervisningspris for undervisning af særlig høj kvalitet.

Inspirationskataloget er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Mere information

For yderligere information kontakt Line Engbo Gissel, e-mail: lgissel@ruc.dk