Studerende fra naturvidenskab skriver speciale i samarbejde med virksomheder

Tirsdag d. 10. april var forskere og kandidatstuderende på Institut for Naturvidenskab og Miljø (INM) samlet til specialeseminar på instituttet. Et af hovedtemaerne var, hvordan studerende bedst samarbejder med eksterne vejledere i f.eks. medicinalindustrien og på hospitaler.
INM specialeseminar 2018

Tina Becher Østerbøg, RUC-kandidat i molekylær- og medicinalbiologi, har skrevet speciale som forskningsassistent med både daglig gang og ekstern vejledning på Bispebjerg Hospitals forskningslaboratorium for stereologi og neurovidenskab. Hendes budskab til de RUC-studerende er klart: Find den arbejdsplads og den vejleder, der gør, at du kan udforske din passion i løbet specialet. Uanset om det er på RUC alene eller i samarbejde med en ekstern partner.

Studerende i dialog med Novo Nordisk

Simone Bille, rekrutteringskonsulent i Novo Nordisk, lagde vægt på sine egne erfaringer med at skrive speciale hos Novo Nordisk: Samarbejde med en virksomhed er en mulighed for at prøve viden af i den virkelige verden og få foden indenfor på arbejdsmarkedet allerede i studietiden. Et af rådene fra Simone Bille er derfor: Husk at det gode samarbejde er et win-win, og det er vigtigt, at du som ekstern specialestuderende bringer værdi til virksomheden.

Novo Nordisk var også repræsenteret ved afdelingsleder i Biotechnology Anne Lützen, der selv er kandidat fra RUC. Sammen med kolleger fra Novo Nordisk brugte hun eftermiddagen på networking med spørgelystne RUC-studerende, der ville vide mere om mulighederne for ekstern vejledning og karriere i Novo Nordisk.

Universitet i virkeligheden

Samarbejde med erhvervslivet om uddannelse og forskning er højt prioriteret på Institut for Naturvidenskab og Miljø, fortæller Institutleder Susanne Sørensen. Hun glæder sig over det store fremmøde til specialeseminaret.

”Den store interesse fra både studerende og i dette tilfælde Novo Nordisk viser tydeligt, at vi uddanner kandidater med attraktive faglige kompetencer. Det passer godt med RUC’s mål om at være ’universitetet i virkeligheden’,” siger institutleder Susanne Sørensen.