RUC-tutorer kåret til Danmarks bedste

Dansk Magisterforening uddeler en pris til tutorer, som har været særligt dygtige, og i år er prisen gået til en gruppe tutorer fra Roskilde Universitet.
Tre af de 14 vindende tutorer
Anne Mette Hatting, Torkil Ørbæk og Anne Sofie Berthelsen er tre af de 14 RUC-tutorer, der har vundet Dansk Magisterforenings Tutorpris i 2019. Foto: Eva Lykke Jørgensen, RUC Kommunikation & Presse

En gruppe tutorer på Humanistisk Bachelor på Roskilde Universitet har udmærket sig som særligt gode til at hjælpe nye studerende, og deres indsats bliver nu hædret af Dansk Magisterforening.

Hvert år uddeler Dansk Magisterforening priser til tutorer, der er dygtige til at få studerende godt i gang fagligt og socialt på studiet, og i år går den landsdækkende Tutorpris til tutorerne fra HAB E, 44.3 på RUC.

”Den vigtigste opgave har været at få alle med. Vi har været meget opmærksomme på folks grænser og at være nærværende, tilstede og kunne svare på alle de nye studerendes spørgsmål,” siger Thorkil Ørbæk, der er en af de 14 tutorer, der har modtaget prisen fra Dansk Magisterforening.

”Vi var 14 meget forskellige tutorer, og der var tre meget forskellige inklusions-ansvarlige. Det var vigtigt med forskelligheden i gruppen, så det matcher, at der også er mange forskellige typer studerende. Vi gjorde meget ud af at fortælle om studielivet - både det faglige og sociale efter introperioden,” fortæller tutor Anne Sofie Berthelsen.

Vigtigt fokus på trivsel

Rektor Hanne Leth Andersen glæder sig over prisen til tutorerne og understreger vigtigheden af at arbejde med trivsel.

”Vi har nogle virkelig engagerede studerende, der tager ansvar. Det er uvurderligt i sig selv, og så har universitetet arbejdet intenst med studiestarten, så den bliver sammenhængende på tværs af RUS-introduktion og studieledelse, så det handler om hele det første semesters studier,” siger Hanne Leth Andersen.

Dansk Magisterforenings hjemmeside begrunder Ronja Ravnskov, forkvinde for de studerende medlemmer af Dansk Magisterforening, valget af årets vindere:

”Tutorerne på den humanistiske almene basisuddannelse (HAB E, 44.3) på RUC har i deres introforløb med kæmpe gejst vist hvordan, studiet kan være et sted, hvor stærke venskaber opstår, og at et godt studiemiljø samtidig går hånd i hånd med et fagligt engagement. De har været ekstremt gode forbilleder for, hvordan livet på universitet kan være både på det sociale og faglige plan. Derfor får de et kæmpe tak herfra og et varmt tillykke med Tutorprisen,” siger hun til hjemmesiden.

Dansk Magisterforening har uddelt Tutorprisen i mere end ti år, og der følger en præmie på 10.000 kroner med til landsvinderen.