RUC-studerende giver Roskilde Kommune nye ideer

Hvordan kan vi klimatilpasse til ekstrem regn på Festivalpladsen? Hvordan skal byen udvikle sig? Og hvordan løftes formidlingsopgaven bedst, når kommunens nye affaldsordninger udrulles i de lokale boligselskaber? De spørgsmål og mange flere er studerende fra Roskilde Universitet blevet sat til at besvare i samarbejde med Roskilde Kommune.
Semesterstart Geografi og Plan, By & Proces
Formand for Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune Tomas Breddam holder oplæg for de studerende. Foto: Eva Lykke Jørgensen, RUC

Derfor var et hold studerende fra geografi på RUC i går inviteret til en alternativ semesterstart på Roskilde Rådhus. Her blev de præsenteret for ni forskellige projekter, som de kan vælge at skrive opgave om i det kommende semester. Semesterstarten er en del af et øgede samarbejde, der fremadrettet vil være mellem Roskilde Universitet og Roskilde Kommune.

”Vi skal hele tiden tilpasse os en ny virkelighed og finde nye løsninger på mange forskellige udfordringer. Det kan vi lige så godt gøre sammen med de dygtige studerende og forskere fra RUC,” siger borgmester Joy Mogensen og understreger, at visionen fortsat er, at Roskilde skal være en universitetsby og ikke bare en by med et universitet

Roskilde Kommune og RUC har intensiveret samarbejdet i form af en række konkrete, realiserbare projekter, så RUC's studerende får mulighed for at løse virkelige udfordringer, og kommunens forvaltning får glæde af den nyeste faglige viden, når forskere eller studerende holder oplæg eller fungerer som sparringspartnere i konkrete projekter.

Universitet i virkeligheden

Det nye samarbejde følger RUC's ambitioner om at være et universitet i virkeligheden, hvor de studerende får mulighed for at løse virkelige udfordringer i samarbejde med andre aktører.

”Roskilde Kommune giver de studerende på Geografi og Plan, By og Proces en fantastisk mulighed for at arbejde med konkrete og spændende problemstillinger. Målet er, at de studerende får et præcist og relevant indblik i kommunens planlægningshverdag og de udfordringer, de står over for. Nu håber vi, at der kommer en masse spændende semesterprojekter ud af dagens besøg," siger Thomas Theis, studieleder på Geografi.

Roskilde Kommune og RUC har gennem mange år haft et tæt og godt samarbejde, der skal være med til at udvikle og fremtidssikre forskning, udvikling og videregående uddannelser i bl.a. Region Sjælland.