RUC’s rektor udpeget til ekspertråd om ChatGPT

Ny ekspertgruppe skal undersøge, hvordan digitale hjælpemidler påvirker muligheden for snyd ved prøverne på landets skoler og institutioner.
Hanne Leth Andersen
Rektor Hanne Leth Andersen. Pressefoto.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) nedsætter en ekspertgruppe, der skal undersøge, hvordan nye digitale hjælpemidler kan påvirke prøverne på landets skoler og uddannelsesinstitutioner.

Mattias Tesfaye udtaler i forbindelse med nedsættelsen af det nye råd:

”Kunstig intelligens er allevegne i vores samfund, og chatbots er kommet for at blive – også i uddannelsessystemet. Men vi skal undgå, at de bruges som snyd til eksamen. Det er en diskussion, der kører i mange af verdens lande, for det er ny teknologi, vi som samfund skal lære at forholde os til. Derfor forstår jeg godt, at der også er mange i Danmark, der efterspørger retningslinjer for anvendelsen af de nye digitale værktøjer som ChatGPT. Jeg har bedt en gruppe eksperter om at rådgive regeringen og komme med nogle anbefalinger på det her område.”

Rektor ved Roskilde Universitet Hanne Leth Andersen er en af eksperterne i gruppen. Udover at være rektor er hun professor i universitetspædagogik og har et indgående kendskab til forskellige eksamensformer, prøver og deres formål.

"Ekspertgruppen får en meget vigtig opgave. Det handler om, hvordan prøveformer påvirker både hverdagens undervisning og elevernes læring – samtidig med at de skal være valide og skabe det rette bedømmelsesgrundlag,” siger Hanne Leth Andersen.

Efter planen skal ekspertgruppen afrapportere til børne- og undervisningsministeren i marts 2024.

Læs mere på uvm.dk