RUC's rektor medlem af regeringens nye filosofikum-arbejdsgruppe

Hanne Leth Andersen er netop blevet udpeget af uddannelses- og forskningsministeren som medlem i inspirations-gruppen for et nyt filosofikum.
Hanne Leth Andersen
Hanne Leth Andersen ved sin tiltrædelsesforelæsning som rektor.

Studerende på de videregående uddannelser skal have et fundament af dannelse, der ruster dem til fremtidens udfordringer, lyder det fra Søren Pind. Derfor har uddannelses- og forskningsministeren nu nedsat en inspirationsgruppe, der skal se på, hvordan et nyt filosofikum kan indføres på de danske universiteter.

RUC's rektor Hanne Leth Andersen er netop blevet udpeget af ministeren som medlem i inspirations-gruppen.

"Kunsten er at understøtte dannelse for fremtidens kandidater, med fokus på dyb tværfaglig forståelse og fri kritisk tænkning. Det er idealet på RUC, og jeg glæder mig over, at ministeren tager dannelsesdiskussionen op, efter at de politiske vinde har blæst i retning af styring og effektivisering," siger Hanne Leth Andersen.

Inspirationsgruppen skal blandt andet se på, hvordan teknologi og naturvidenskab kan inddrages i filosofikum. Gruppen skal også se på, hvad erfaringerne fra faget videnskabsteori er, og hvad de internationale erfaringer med filosofikum er.

"Målet er at indføre et fælles dannelsesforløb på universiteterne, der bygger videre på klassiske byggesten inden for filosofi, historie og etik. Det kan eksempelvis være at fordybe sig i Grundtvig og den kritiske sans eller at forstå Kierkegaard og drøfte det indre valg om, hvordan man vil være som menneske. Men dannelsesforløbet skal også tage livtag med fremtidens udfordringer inden for naturvidenskab og teknologi, så eksempelvis humanister får en basal forståelse for naturvidenskabelig tænkning. Erkendelse og kritisk tænkning er et første skridt mod innovative dimittender," udtaler ministeren i en pressemeddelelse fra ministeriet.

De øvrige medlemmer af gruppen er:

Formand, prorektor Berit Eika, Aarhus Universitet

Professor emeritus Per Øhrgaard, Copenhagen Business School

Professor emeritus Nils Overgaard Andersen, Københavns Universitet

Direktør Rane Willerslev, Nationalmuseet

Rektor Stefan Hermann, Metropol

Dekan Philip Binning, Danmarks Tekniske Universitet

Gruppens første mødet afholdes d. 18. december.