RUC's overvejelser ifm. Israel-Palæstina-konflikten

Forskningen skal søge sandheden, og forskerne skal stille deres viden og ekspertise til rådighed, forklarer rektor.

RUC

I de seneste uger har verden igen været præget af konflikt, vold og terror i forbindelse med den blodige krig i Palæstina og Israel. Sådanne begivenheder efterlader ingen af os uberørt, og vi kan som mennesker kun udtrykke vores dybe sorg og medfølelse med alle, der er berørte af konflikten.

I forbindelse med dækningen af konflikten har der været debat om nogle forskeres rolle som eksperter i medierne. Som institution har universitetet ikke en holdning til Israel-Palæstina-konflikten. Forskningen skal søge sandheden, og forskerne skal stille deres viden og ekspertise til rådighed. Også når den kan virke kritisk og kontroversiel.

Universitetets ledelse bakker 100 procent op om vores forskere, også når de forsker i politisk omdebatterede emner. Ud over at ytringsfriheden i Danmark omfatter alle, har vi som samfund interesse i, at forskere bidrager til mediernes afdækning af aktuelle begivenheder og til en saglig og konstruktiv offentlig debat, hvor forskernes ekspertise og vurderinger indgår.

Vores universitet bygger på værdier, der er vokset ud af en stærk idé om et åbent og demokratisk samfund, ytringsfrihed, kritisk tænkning og dialog. Disse værdier har vi alle et ansvar for at værne om.

I forbindelse med den aktuelle konflikt i Mellemøsten er det uundgåeligt, at ansatte og studerende er påvirkede, direkte eller indirekte. Det er vigtigt, at vi også som arbejdsplads og studiemiljø fastholder respekten for hinandens synspunkter og den gode dialog, som der er så hårdt brug for. Men vi skal samtidig som universitet tilbyde rådgivning til enhver, der måtte føle sig utryg. Som medarbejder skal du i så fald kontakte din nærmeste leder, mens studerende kan kontakte studievejledningen eller studenterrådgivningen.