RUC’s fjernundervisning i luften, mens campus er lukket

Coronavirus lukker campus på alle landets universiteter. Roskilde Universitet er på rekordtid forvandlet til et online-universitet. Udfordringen giver underviserne mulighed for at lære at udnytte de digitale værktøjer bedre.
fjernundervisning
Studerende og ansatte arbejder hjemmefra, mens campus er midlertidigt lukket. Arkivfoto fra Unsplash.com.

Studerende og ansatte er kaldt hjem fra udlandet. Campus er lukket. Og alle medarbejdere arbejder hjemmefra. Sådan ser virkeligheden ud på Roskilde Universitet i øjeblikket og indtil videre frem til d. 27. marts 2020.

Universitetsdirektør på RUC Peter Lauritzen er leder af krisestaben i forbindelse med corona-udbruddet, og han har haft travlt med at koordinere indsatsen og træffe en lang række hurtige og vigtige beslutninger.

"Både medarbejdere og studerende tager stort ansvar. Der er ingen tvivl om, at der er blevet arbejdet benhårdt - bl.a. for at få fjernundervisningen op at køre så hurtigt. Selvom det er en udfordrende situationen for alle, oplever jeg, at folk finder gode, pragmatiske løsninger på tværs af hele RUC, og jeg er stolt af det, vi har iværksat indtil videre," siger Peter Lauritzen.

Ny læring

Siden i mandags afvikles langt de fleste undervisningsaktiviteter på RUC således som planlagt, men som fjernundervisning. Rektor Hanne Leth Andersen fortæller, at det stiller nye krav til både det videnskabelige personale og RUC's 8400 studerende, men også giver mulighed for at tilegne sig ny viden:

"Jeg er sikker på, at vi alle midt i den her krise også kan lære noget - og blive endnu dygtigere til at bruge de digitale redskaber og udnytte deres pædagogiske potentialer," siger Hanne Leth Andersen.

Peter Lauritzen ved, ligesom resten af Danmark, endnu ikke, hvad de kommende uger eller måneder vil bringe, men rektoratet forsøger at forberede organisationen på forskellige scenarier:

"Vi er opmærksomme på, at det kan gå forskellige veje og forsøger at tage alle de nødvendige forholdsregler, så godt vi nu kan - og i øvrigt i en god dialog med de øvrige universiteter," siger Peter Lauritzen.

Følg den løbende opdatering om RUC's håndtering af coronavirus og lukning af campus her: ruc.dk/corona

Mere information

For yderligere information kontakt universitetsdirektør Peter Lauritzen, e-mail: pl@ruc.dk, mobil: 40 80 36 90