| Nyhed

To RUC-profiler nomineret til ministeriets undervisningspris

Ida Klitgård og John Shorter fra Roskilde Universitet er nomineret til Uddannelses- og Forskningsministeriets Undervisningspris 2025. Begge har introduceret nye undervisningsformer, der styrker de studerendes kritiske og kreative brug af AI-værktøjer.
Ida Klitgård and John Shorter
Ida klitgård og John Shorter


Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler hvert år priser til undervisere på de videregående uddannelser, som formår at inspirere og engagere deres studerende. I år er to undervisere fra Roskilde Universitet blandt de nominerede. De anerkendes for deres nytænkende tilgang til undervisning og deres evne til at skabe relevante og meningsfulde læringsforløb.

Unge kommunikerer til unge 

Ida Klitgård, der er lektor i kommunikation på Roskilde Universitet, er blandt de nominerede til prisen. I indstillingen beskrives hun som en visionær underviser med stærke pædagogiske evner og et særligt blik for, hvordan man skaber aktive og engagerende læringsmiljøer.

Et af hendes initiativer involverede et case-baseret samarbejde med organisationen SocialSpace, hvor de studerende arbejdede med at udvikle kommunikationskampagner med fokus på unges mentale trivsel. Her er teori og metode blevet omsat til praksis i virkelighedsnære rammer, og arbejdet har været med til at videreudvikle undervisningen på kommunikationsuddannelsens fagmodul.

I Ida Klitgårds undervisning lærer de studerende både med og af hinanden – en tilgang, der har høstet stor ros i evalueringerne.

Hun formår at engagere de studerende ved at inddrage øvelser, der stiller krav til både deres kreativitet og refleksion over egen læreproces. Det sker blandt andet gennem skriveøvelser og konstruktiv peer feedback, som giver de studerende konkrete redskaber til at udvikle sig fagligt.

Kort efter lanceringen af ChatGPT var Ida Klitgård blandt de første på universitetet til at inddrage AI i sin undervisning. Hun greb mulighederne og udfordrede samtidig de studerende til at forholde sig kritisk og refleksivt til teknologien. Hendes pionerarbejde har været med til at danne nye undervisningsformer, hvor AI ikke blot er et værktøj, men en anledning til faglig refleksion og diskussion.

Lærer mest af fejl

John Shorter, der er adjunkt i biomedicinsk datavidenskab ved Roskilde Universitet, er indstillet til prisen, fordi han skaber undervisningsforløb, som gør en konkret forskel for de studerende og deres læring.

Hans undervisning er baseret på praktiske aktiviteter og interaktive øvelser, og han har en nytænkende og inspirerende tilgang til læring. 

John Shorters undervisningsmetoder bygger på en aktiv inddragelse af AI som hjælp til kodning, hvilket nedbryder nogle af de barrierer, der ofte opstår i arbejdet med programmering og dataanalyse. Det giver de studerende mulighed for at udvikle deres praktiske færdigheder, samtidig med at de opretholder en kritisk tilgang til de teknologier, de arbejder med.

”Jeg erkendte, at mange studerende føler sig overvældede og frustrerede over fejl, når de lærer nye programmeringssprog, så jeg integrerede disse værktøjer i mit kursus for at give støtte i realtid og gøre læringsprocessen mere tilgængelig og mindre skræmmende,” fortæller John Shorter.

Han oplever, at de studerende reagerer positivt på at arbejde med AI-værktøjer, når de arbejder med data science-problemer. Gennem arbejdet lærer de ikke kun, hvordan værktøjerne kan bruges, men også at de kan begå fejl – og vigtigst af alt: hvordan man identificerer og forholder sig kritisk til disse fejl i problemløsningen.

Modtagere af Undervisningsprisen 2025 offentliggøres i forbindelse med en prisuddeling i efteråret 2025.