RUC-professor tildelt Ridderkorset af Dannebrogordenen

Professor Hans Ramløv bliver udnævnt til Ridder af Dannebrogordenen for sin forskning i sammenlignende dyrefysiologi.
Professor Hans Ramløv
Professor Hans Ramløv fra Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet.

Igennem et mangeårigt virke har professor Hans Ramløv fra Institut for Naturvidenskab og Miljø ydet et engageret bidrag og en stor indsats for Roskilde Universitet. For det arbejde bliver han nu udnævnt til Ridder af Dannebrogordenen.

”Nysgerrighed og undren over verdens mangfoldighed er den vigtigste drivkraft for al forskning, og jeg modtager ridderkorset som en anerkendelse af dette og for mit beskedne bidrag til forståelsen af denne mangfoldighed,” siger Hans Ramløv.

I begrundelsen for, at Hans Ramløv skal modtage Ridderkorset, bliver der blandt andet lagt vægt på, at han i mange år intenst har søgt efter forklaringen på, at nogle insekter har en særlig evne til at overleve hård kulde. Det vakte opsigt, da han sammen med internationale kolleger fandt den præcise forklaring på, hvordan antifryseproteiner gør nogle insekter, fisk og andre organismer kuldetolerante langt ud over det normale. Som en del af sin forskning har han deltaget i Galathea 3-ekspeditionen ved Antarktis. Forskningen har blandt andet ført til patentering af et antifryseprotein med henblik på undersøgelse af praktiske og kommercielle anvendelsesmuligheder heraf.

Desuden fremhæves det, at Hans Ramløv gerne deler ud af sin store viden og søgen efter forklaringer, der både kan findes i skoven og hjemme i laboratoriet.

Hans Ramløv er cand.scient. i zoologi (1989) og lic.scient./ph.d. i dyrefysiologi (1992) fra Københavns Universitet. Han har været leder af ph.d.-skolen ved Institut for Naturvidenskab og Miljø fra 2013 til 2022 og er en bærende kraft i udviklingen af det faglige miljø inden for molekylærbiologi.