RUC-lektor vinder HR-forskerpris

Tina Øllgaard Bentzen fra Roskilde Universitet vinder NOCA’s HR-forskerpris. Med sin forskning i tillidsbaseret ledelse har hun været i stand til at bygge bro mellem HR-forskning og -praksis.
Tina Øllgaard vinder HR-pris
Tina Øllgaard Bentzen (t.v.) vinder HR-prisen 2023. Foto: Cranet

Tina Øllgaard Bentzen, som er lektor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, er netop blevet tildelt HR-forskerprisen for sit arbejde med, hvordan man implementerer tillidsbaseret ledelse i praksis.

I efteråret fik hun udgivet artiklen ”The tripod of trust” [Tillidstaburetten] i det prestigefyldte videnskabelige tidsskrift Public Management Review, og det er indholdet herfra, hun nu har vundet NOCA’s pris for.

”Som forsker kæmper man jo for at få udgivet artikler i højt rangerede videnskabelige publikationer. Men vi ved jo godt, at de sjældent bliver læst af andre end fagfæller. Derfor var det fantastisk, at jeg i forbindelse med HR-prisen kunne oversætte mit arbejde til noget, som almindelige mennesker og praktikere inden for HR kan bruge,” siger Tina Øllgaard Bentzen.

Forskning der rammer virkeligheden

NOCA’s jury lagde vægt på, at Tina Øllgaard Bentzens forskning er nytænkende og stiller skarpt på relationerne mellem ledere, teams og de institutionelle rammer i en organisation. Og selvom emnet er abstrakt, så har hun været i stand til at formidle sine resultater exceptionelt godt, så de kan anvendes af praktikere.

”Min metafor med taburetten er en måde at hjælpe HR-praktikere med at huske de forskellige niveauer og definitioner på tillid, som er vigtige, når man idéudvikler i en organisation. Jeg oplever, at der er mange HR-folk, som har taget modellen til sig og arbejder med den i det daglige,” siger hun.

Tina Øllgaard Bentzen er blevet mere bevidst om, hvad hendes resultater har af konsekvenser for folk i praksis – og ikke mindst, at kommunikation om og formidling af forskning har stor betydning.

”Prisen har givet mig mere blod på tanden i forhold til at formidle min forskning. Det var grænseoverskridende at skulle lave den korte videopræsentation til juryen. Men jeg har allerede lavet flere videoer siden, og det giver en helt anderledes respons. Jeg får kontakt til folk inden for feltet, jeg ellers ikke ville kunne nå, hvis jeg kun havde fokus på de videnskabelige publikationer,” slutter hun.

Om HR-forskerprisen

NOCA er en not-for-profit forening af virksomheder inden for HR.
  • HR-forskerprisen blev stiftet af NOCA, CBS Executive Fonden og Institut for Organisation på Copenhagen Business School med det formål at synliggøre HR-relevant forskning fra et bredt udsnit af videnskabelige fagfelter.
  • HR-forskerprisen er et vigtigt led i NOCA’s vision om at bygge bro mellem HR-forskning og -praksis.
  • HR-prisen 2023 blev tildelt på baggrund af forskningsartiklen “The tripod of trust: a multilevel approach to trust-based leadership in public organizations” udgivet i Public Management Review.