RUC-forskere hædret i Vietnam

Roskilde Universitet og University of Science i Ho Chi Minh City i Vietnam har fejret 15 års samarbejde.
INM-forskere i Vietnam

Otte forskere fra Institut for Naturvidenskab og Miljø er blevet hædret for et langvarigt samarbejde mellem Roskilde Universitet og University of Science i Ho Chi Minh City i Vietnam.

Efter 15 års samarbejde mellem de to universiteter, hvor blandt andet cirka 50 vietnamesiske studerende har taget dele af deres uddannelser i kemi og biologi på Roskilde Universitet, har de otte forskere fra Institut for Naturvidenskab og Miljø modtaget udmærkelser for deres indsats ved at vejlede de studerende.

De vietnamesiske studerende har typisk haft et seks måneder langt ophold på Roskilde Universitet, hvor de tog del i forskningsprojekter, som var en del af deres kandidat- eller ph.d.-forløb. En stor del af de tidligere studerende er i dag undervisere og forskere på forskellige vietnamesiske universiteter.

Opholdet på Roskilde Universitet har været med til at give dem international erfaring.

Samarbejdsprojektet mellem Roskilde Universitet og University of Science i Vietnam blev oprindeligt finansieret af DANIDA i 2003.

Samarbejdet har desuden ført til cirka 100 videnskabelige artikler inden for en række kemiske og biologiske discipliner.

Til stede ved overrækkelsen af udmærkelser var repræsentanter fra bystyret i Ho Chi Minh City, fra University of Sciences ledelse og fra den danske ambassade i Hanoi.

De otte forskere er Poul Erik Hansen, Fritz Duus, Erik Thulstrup, Jens Spanget-Larsen, Torben Lund, John Mortensen, Søren Hvidt og Ole Vang.