RUC-forsker udpeget til Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd

Professor (mso) Kristine Niss er et af fire nye medlemmer af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd.
Kristine Niss - Fotograf Ken Hermann, Danmarks Frie Forskningsfond
Professor (mso) Kristine Niss. Foto: Ken Hermann/Danmarks Frie Forskningsfond

Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) giver uddannelses- og forskningsministeren, Folketinget og øvrige ministre rådgivning om forskning, teknologiudvikling og innovation på et overordnet niveau.

Pr. 1. april 2020 har uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen udpeget en ny formand og fire nye medlemmer af rådet. Blandt de nye medlemmer er professor (mso) i eksperimentalfysik Kristine Niss fra Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet.

”Jeg ser frem til arbejdet i DFiR og håber at kunne være med til at styrke dansk forskning og innovation i bred forstand. Den nuværende coronakrise viser jo meget tydeligt, at vi har brug for et stort vidensberedskab inden for mange forskellige områder, hvis vi skal sikre og udvikle et stærkt samfund og skabe muligheder for gode liv,” siger Kristine Niss.

Medlemmerne sidder i rådet i tre år med mulighed for genudpegning til endnu en periode på tre år.

Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd består af en formand og otte medlemmer, og rådet er sammensat af anerkendte forskere, forskningskyndige og folk med anden baggrund for eksempel fra erhvervslivet.

Yderligere informationer

Læs mere om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.