RUC-forsker nyt medlem af energispareråd

Lektor Helene Dyrhauge indtræder som medlem i det tidligere Energispareråd, som nu hedder Rådet for Energieffektiv Omstilling.
Lektor Helene Dyrhauge
Lektor Helene Dyrhauge fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet. Foto: Lisbeth Holten

Der er udpeget nye medlemmer til Rådet for Energieffektiv Omstilling, som rådgiver minister og ministerium i forbindelse med tilrettelæggelse og gennemførelse af en samlet energispareindsats.

Lektor Helene Dyrhauge fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet indtræder som nyt medlem fra 1. januar 2021 og frem til 31. december 2023.

"Energieffektivitet er vigtig for den grønne omstilling. Hvor vedvarende energi handler om, hvilken energi vi bruger, så fokuserer energieffektivitet på, hvordan vi bruger energien. Dette kan være meget teknisk, men den grønne omstilling handler også om samfundet. Energieffektivitetens rolle i den grønne omstilling kan derfor analyseres på mange måder og passer godt med RUC’s tværdisciplinære og problemorienterede tilgange," siger Helene Dyrhauge.

Rådet, der tidligere hed Energisparerådet, består af en formand og 15-20 medlemmer fra interesseorganisationer og øvrige aktører med betydning for energispareområdet. Danske Universiteter har mulighed for at indstille sagkyndige til rådet.

Energistyrelsen varetager sekretariatsbetjeningen af rådet.