RUC-forsker får 2 mio. til nytænkende forskningsprojekt

Professor Thomas Schrøder fra Roskilde Universitet modtager knap 2 mio. kr. fra VILLUM FONDEN til et forskningsprojekt, der handler om, hvorfor forskellige væsker opfører sig, som de gør, når de bliver kølet ned.  De internationale bedømmere har bl.a. vurderet projektet på dets originalitet og potentiale til at udfordre hidtidig, anerkendt forskning inden for feltet.
Professor Thomas Schrøder
Professor Thomas Schrøder, Institut for Naturvidenskab og Miljø. Foto: Eva Jørgensen.

Når en væske bliver kølet ned burde den, ifølge lærebøgerne, blive til et fast stof ved at krystallisere.

I praksis krystalliserer mange væsker dog ikke, de bliver i stedet mere og mere tyktflydende. Det kender vi eksempelvis fra honning, som tilsyneladende stopper med at være flydende, hvis vi placerer det i køleskabet eller fryseren. Honning er dog stadig en væske, blot med meget høj viskositet.

Men hvad er det, der afgør, hvor tyktflydende – eller viskøs – en væske bliver, når den bliver kølet ned? Det er et af de helt store uløste problemer i fysikken, og det har professor Thomas Schrøder sat sig for at undersøge ud fra en ny tilgang:

”Helt kort fortalt skal vi på RUC undersøge, om nøglen til at løse de viskøse væskers gåde skal findes i matematikkens og ikke i fysikkens verden. Nærmere bestemt om man kan blive klogere på gåden ved at studere såkaldte geodæter.  Hvis dét lykkes, så er det et gennembrud i forståelsen af viskøse væsker og glas,” siger professor Thomas Schrøder.

Værdifuld grundforskning

Der kan være mange samfundsrelevante perspektiver i bedre at forstå, hvordan væsker opfører sig, eksempelvis inden for fødevare- og medicinalindustrien. Thomas Schrøder betoner dog, at grundforskning er vigtigt i sig selv for at forstå den verden, vi lever i.

”Det er utrolig vigtigt at investere i grundforskning i fremtidens ukendte muligheder. VILLUM Experiment giver plads til forskningsidéer, som går imod strømmen og kan føre til helt nye måder at forstå verden på, siger professor Thomas Schrøder.

Om VILLUM Experiment

VILLUM Experiment er skabt til de særlige tekniske og naturvidenskabelige forskningsprojekter, der udfordrer normen og har potentialet til fundamentalt at ændre den måde, vi tilgår vigtige emner på.

Med VILLUM Experiment støtter VILLUM FONDEN forskningsidéerne med i alt 100 mio. kr.

53 ud af 400 projektansøgninger er i 2018 udvalgt til at modtage støtte.

Ansøgeren er anonym for de 15 internationale bedømmere for at skærpe fokus på forskningsideen og lade forskerne tænke frit i forhold til deres hidtidige meritter.

Bevillingen er på 1-2 mio. kr. og løber op til to år.

Kontakt

For mere information kontakt professor i fysik Thomas Schrøder, Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet, tlf.: 46 74 22 50, tbs@ruc.dk