RUC'er i finalen ved Ph.d. Cup 2021

Ph.d.-studerende Mustafa Kemal Topal er finalen i Ph.d. Cup, som bliver vist på DR2 den 30. april.
Mustafa Kemal Topal
Ph.d.-studerende Mustafa Kemal Topal er i finalen ved Ph.d. Cup 2021.

Hvert år bliver der afholdt Ph.d. Cup, hvor udvalgte ph.d.-studerende præsenterer deres ph.d.-afhandlinger for en bred offentlighed og et dommerpanel, som vælger en vinder af konkurrencen.

I år er Mustafa Kemal Topal fra Institut for Mennesker og Teknologi en af de fem finalister i Ph.d. Cup 2021, hvor finalen bliver vist på DR2 fredag den 30. april klokken 21.30.

Mustafa Kemal Topal præsenterer sin ph.d.-afhandling 'Kvindekrigere i den kurdiske nationalbevægelse PKK: Et kønsreflekteret perspektiv', hvor han blandt andet har undersøgt kvindernes bevæggrunde for at deltage i kamp.

”Jeg er glædeligt overrasket over at være i finalen. Det giver god mulighed for, at jeg kan formidle min forskning til et bredere publikum. Det er enhver forskers drøm at blive anerkendt ved, at folk viser interesse for ens forskning. Som forsker kan man gå rundt alene med sine egne tanker og overvejelser, men nu skal forskningen formidles på en måde, hvor alle kan følge med. Det er en spændende udfordring. Jeg håber på, at jeg kommer til at lære noget af det, og jeg ser på det som en god oplevelse, der skal nydes. Jeg er selvfølgelig glad. Det er godt for både mig og for RUC,” siger Mustafa Kemal Topal.

Læs mere om Mustafa Kemal Topal og hans forskning i DRs præsentation af ham som finalist i Ph.d. Cup.

Ph.d. Cup er blevet afholdt siden 2013, og formålet er at sprede dansk forskning ud til en bred offentlighed ved at sætte fokus på de bedst formidlede ph.d.-afhandlinger fra de danske universiteter.

Ph.d. Cup er et samarbejde mellem DR, Information og er støttet af Lundbeckfonden.
I finaleshowet består dommerpanelet af uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen, professor Eske Willerslev fra Københavns Universitet og professor Anja C. Andersen, Københavns Universitet.